H Αναζήτηση στο Internet με Απλά Λόγια

H αναζήτηση στο Internet με απλά λόγια

Μηχανές Αναζήτησης (SEARCH ENGINES)

Στο προηγούμενο ένθετο μιλήσαμε για την έννοια και τον τρόπο λειτουργίας του Διαδικτύου. Είδαμε αναλυτικά τις συνδέσεις και αναφερθήκαμε σε όσα χρειαζόμαστε (σε υλικό και όχι μόνο) για να αποκτήσουμε πρόσβαση στο Internet. Επίσης, γνωρίσαμε τα δημοφιλέστερα προγράμματα περιήγησης (Internet Explorer και Netscape Communicator), με τα οποία μπορείτε να εμφανίζετε τα περιεχόμενα των σελίδων του Παγκόσμιου Ιστού του Διαδικτύου (Web). Αυτό που απέμεινε να δούμε ­και είναι ίσως το σημαντικότερο από όλα­ είναι ο τρόπος με τον οποίο μπορούμε να εκμεταλλευτούμε αποδοτικά τις δυνατότητες και τις πληροφορίες που μας παρέχει το Internet. Οι δυνατότητες είναι απεριόριστες και οι πληροφορίες για οτιδήποτε χρειαζόμαστε είναι σίγουρο ότι υπάρχουν. Είναι όμως χρήσιμες μόνο αν καταφέρουμε να τις βρούμε...

Το Internet είναι αχανές και ο όγκος πληροφοριών του αυξάνεται καθημερινά με εντυπωσιακό ρυθμό. Με τον ίδιο ρυθμό αυξάνονται και οι υπηρεσίες on-line, οι οποίες ενημερώνουν το χρήστη σε πραγματικό χρόνο για τις εξελίξεις σε διάφορους τομείς. Πάρτε για παράδειγμα το χρηματιστήριο ή τους διεθνείς αγώνες ποδοσφαίρου. Μία σύνδεση on-line μέσω Διαδικτύου επιτρέπει να παρακολουθείτε τις εξελίξεις στη Σοφοκλέους ή στο Μπερναμπέου της Ισπανίας σε πραγματικό χρόνο. Είναι πλέον γνωστό ακόμα και στον αδαή χρήστη ότι το Διαδίκτυο περιλαμβάνει κάθε είδους πληροφορία και είναι ίσως το πρώτο μέρος από το οποίο ξεκινά κάποιος την αναζήτηση στοιχείων για οποιονδήποτε και οτιδήποτε: από μία απλή συνταγή μαγειρικής μέχρι τα ταξίδια στο Διάστημα, και από τη ζωή του Mozart μέχρι τις πληροφορίες και τις φωτογραφίες για αρχαία νομίσματα. Το Internet είναι σίγουρα η μεγαλύτερη βιβλιοθήκη του κόσμου που μπορεί να επισκεφθεί ο καθένας ανά πάσα στιγμή.

Σίγουρα κάπου εκεί έξω βρίσκονται επίσης αρκετοί άνθρωποι με τους οποίους έχετε κοινά ενδιαφέροντα, προβληματισμούς, χόμπι κ.λπ., ασχολούνται με το αντικείμενο που σας ενδιαφέρει και κατέχουν πληροφορίες που θα θέλατε να γνωρίσετε. Πρέπει να θυμάστε πάντα ότι το Internet δεν το ελέγχει κανείς και άρα οι πληροφορίες του δεν είναι οργανωμένες με τέτοιον τρόπο, ώστε όλες να είναι άμεσα και χωρίς κόπο προσβάσιμες στον οποιονδήποτε. Υπάρχουν εκατοντάδες εκατομμύρια σελίδες που έχουν δημιουργηθεί από απλούς χρήστες, εταιρείες, οργανισμούς κ.λπ., οι οποίες μέρα με τη μέρα αυξάνονται όλο και περισσότερο, ενώ από τις ήδη υπάρχουσες, άλλες αλλάζουν τοποθεσία (διεύθυνση), άλλες τροποποιούνται και άλλες καταργούνται τελείως. Η χαρτογράφηση ενός τέτοιου δικτύου είναι κάτι παραπάνω από δύσκολη. Παρ' όλα αυτά, είναι γεγονός ότι υπάρχουν οι τρόποι για να βρείτε αυτό που θέλετε, όταν το θέλετε. Το μόνο που χρειάζεται να ξοδέψετε (εκτός από τα λιγοστά χρήματα της τηλεφωνικής κλήσης) είναι χρόνος για να εφοδιαστείτε με τις βασικές γνώσεις.

Επομένως, αυτόν το μήνα θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε σε μία πολύ κοινή αλλά και πολύ σημαντική ερώτηση που κάνουν οι περισσότεροι νεοεισερχόμενοι στο χώρο: πώς και με ποιον τρόπο γίνεται η εύρεση πληροφοριών στο Διαδίκτυο; Η απάντηση κρύβεται σε δύο λέξεις. Οι «μηχανές αναζήτησης» θα είναι οι οδηγοί μας στο Internet. Ας μάθουμε λοιπόν όσο περισσότερα γίνεται γι' αυτές.

η ανάγκη των μηχανών αναζήτησης

Καλώς ήλθατε στις μηχανές αναζήτησης... το απόλυτο εργαλείο για να εκμεταλλευθείτε τις πληροφορίες και τις δυνατότητες που κρύβει το Διαδίκτυο.Η δημιουργία του Παγκόσμιου Ιστού στις αρχές της δεκαετίας του '90 έθεσε τις πρώτες βάσεις, ώστε όλο το υλικό που διοχετευόταν μέσα στο Internet να είναι στη διάθεση όλων όσοι βρίσκονταν συνδεδεμένοι με αυτό. Το αμέσως επόμενο πρόβλημα ήταν πώς και πού θα βρίσκουν εύκολα και χωρίς πολύ κόπο αυτό το υλικό οι χρήστες του Internet, ο αριθμός των οποίων αυξανόταν με γεωμετρική πρόοδο. Έτσι, άρχισαν να δημιουργούνται οι λεγόμενες «μηχανές αναζήτησης», οι οποίες βοηθούσαν το χρήστη να μην ψάχνει στα τυφλά, αλλά χρησιμοποιώντας θεματικούς καταλόγους ή κάποιες λέξεις ή φράσεις-κλειδιά να έρχεται σε επαφή με το υλικό που έψαχνε.

Από πολύ νωρίς έγινε αντιληπτή η ανάγκη των μηχανών αναζήτησης και γενικότερα της καταγραφής των σελίδων και των πληροφοριών του Web σε μία βάση δεδομένων. Η ραγδαία εξάπλωση, συνδυαζόμενη με τις καθημερινές ανακατατάξεις στις σελίδες (κατάργηση ή αλλαγή διευθύνσεων) δυσκόλευε το έργο. Δημιουργήθηκε λοιπόν ένα σύστημα που έλεγχε συνέχεια το Web και κατέγραφε σε βάσεις δεδομένων όλες τις σελίδες ή τις αλλαγές που συντελούνταν σε αυτές. Το σύστημα αυτό ονομάστηκε Web crawling. Συγκεκριμένα, οι μηχανές αναζήτησης εκτελούν ειδικά προγράμματα που ονομάζονται «robots» ή «crawlers» και αναλαμβάνουν την εξέταση των ιστοσελίδων και την καταγραφή τους στη βάση δεδομένων της εκάστοτε μηχανής αναζήτησης.

Παράλληλα, άρχισαν να δημιουργούνται κατηγορίες θεμάτων και να κατηγοριοποιούνται όλες οι σελίδες και οι πληροφορίες του Internet. Η λογική αυτή δεν διαφέρει από τον τρόπο ταξινόμησης που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή. Δημιουργούμε γενικές κατηγορίες, στη συνέχεια υποκατηγορίες, υπό-υπoκατηγορίες κ.ο.κ, όπου στο τέλος εντάσσουμε τις πληροφορίες που έχουμε στη διάθεσή μας. Σκεφτείτε την οργάνωση του σκληρού σας δίσκου ή τον τρόπο ταξινόμησης μιας μεγάλης βιβλιοθήκης. Πάντα δημιουργούμε μία γενική κατηγορία, για παράδειγμα, δίνουμε τον τίτλο «Προγράμματα», η οποία χωρίζεται με τη σειρά της σε υποκαταλόγους όπως «Παιχνίδια», «Εφαρμογές», «Internet» κ.λπ. Με αυτό τον τρόπο η ανάκτηση πληροφοριών γίνεται γρήγορα και χωρίς κόπο. Στο Διαδίκτυο βέβαια τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες κάποιες πληροφορίες καταγράφονται σε περισσότερες από μία κατηγορίες, με αποτέλεσμα η ανεύρεση να γίνεται δυσκολότερη.

Κάποιες άλλες φορές πάλι, η μέθοδος των καταλόγων αποδεικνύεται ελλιπής να καλύψει τις ανάγκες των χρηστών, όπως, για παράδειγμα, όταν δεν γνωρίζουν πώς έχουν κατηγοριοποιηθεί οι πληροφορίες που αναζητούν. Σε αυτό το σημείο λοιπόν γίνεται απαραίτητη η αναζήτηση πληροφοριών με βάση λέξεις ή φράσεις-κλειδιά που ορίζει ο χρήστης. Η μηχανή αναζήτησης αναλαμβάνει να ελέγξει τη βάση δεδομένων και να εμφανίσει όλες τις ιστοσελίδες που περιλαμβάνουν τις λέξεις-κλειδιά. Αυτού του είδους η ελεύθερη αναζήτηση επιτρέπει πρόσβαση σε μεγαλύτερο όγκο πληροφοριών, είτε χρήσιμων είτε άχρηστων. Απαιτεί επίσης περισσότερο χρόνο έρευνας από την πλευρά του χρήστη για το ξεκαθάρισμα των πληροφοριών που ουσιαστικά τον ενδιαφέρουν από αυτές που του είναι άχρηστες. Όπως θα δούμε αργότερα, η ελεύθερη αναζήτηση πληροφοριών με λέξεις ή φράσεις πρέπει να γίνεται με ακρίβεια και σαφήνεια, διότι τις περισσότερες φορές κρύβει πολλές άχρηστες πληροφορίες!

Σε απλές περιπτώσεις, όπως στην αναζήτηση ενός οργανισμού ή μιας εταιρείας, πολλοί χρήστες προσπαθούν να φτάσουν στον προορισμό τους χωρίς τη χρήση των μηχανών αναζήτησης, ακολουθώντας την κοινή λογική των ονομάτων. Για παράδειγμα, αν αναζητούμε τη διεύθυνση της Microsoft ή της Intel στο Internet, το πιο λογικό είναι να πληκτρολογήσουμε http://www.microsoft.com/ ή http://www.intel.com/. Συνήθως, γράφουμε το όνομα της εταιρείας συνοδευόμενο από τα αρχικά γράμματα της χώρας στην οποία ανήκει ­στο προηγούμενο τεύχος είχαμε κάνει εκτενή αναφορά στις διευθύνσεις. Το ίδιο ισχύει και για τους ελληνικούς οργανισμούς ή τις εταιρείες. Αν ψάχνετε για τον ΟΤΕ, την Panafon, περιοδικά όπως το rom, πληκτρολογείτε το όνομα με λατινικούς χαρακτήρες, ακολουθούμενο από τα αρχικά gr που αντιπροσωπεύουν την Ελλάδα (π.χ., http://www.rom.gr/). Αυτή η μέθοδος όμως είναι τελείως λανθασμένη και δεν εξυπηρετεί πάντα. Τα ονόματα που χρησιμοποιούν οι εταιρείες και οι οργανισμοί δεν ακολουθούν υποχρεωτικά αυτούς τους κανόνες. Ίσως στα παραδείγματα που αναφέρουμε να είναι ξεκάθαρες οι διευθύνσεις, αλλά θα μπορούσε κάποιος να μαντέψει σωστά την τοποθεσία του υπουργείου Παιδείας (http://www.ypepth.gr/) ή την τοποθεσία του Πανεπιστημίου Αθηνών (http://www.uoa.gr/); Ακόμα και σε αυτές τις απλές περιπτώσεις η χρήση των μηχανών αναζήτησης είναι απαραίτητη.

Οι αναζητήσεις στο Διαδίκτυο είναι αναγκαίες και χρησιμοποιούνται λίγο ή πολύ από όλους τους χρήστες. Τα προγράμματα περιήγησης διαθέτουν το πρακτικό κουμπί «Αναζήτηση» ή «Search», ανάλογα με το αν χρησιμοποιείτε Internet Explorer ή Netscape Communicator. Ωστόσο, δεν μπορείτε να καθορίσετε ούτε την τοποθεσία στην οποία θα σας μεταφέρει, ούτε τη μηχανή αναζήτησης που θα χρησιμοποιήσει. Για γρήγορη πρόσβαση, χωρίς πληκτρολογήσεις, καταχωρίστε τις μηχανές αναζήτησης που χρησιμοποιείτε στα «Αγαπημένα» και συγκεκριμένα στο φάκελο «Συνδέσεις» (για την έκδοση του ελληνικού Internet Explorer), ώστε με ένα κλικ στο αντίστοιχο εικονίδιο από τη γραμμή δεσμών να μεταφέρεστε στην ιστοσελίδα. Για να το πετύχετε αυτό μεταφερθείτε στη σελίδα της μηχανής αναζήτησης, κάντε κλικ στο «Αγαπημένα * Προσθήκη στα Αγαπημένα * Θέση», διπλό κλικ στο φάκελο «Συνδέσεις» και κλικ στο «OK». Αν βρήκατε, για παράδειγμα, ότι η μηχανή αναζήτησης που σας εξυπηρετεί είναι η AltaVista, μεταφερθείτε στην αρχική της σελίδα (http://www.altavista.com/) και στη συνέχεια προσθέστε τη στα «Αγαπημένα» σας για να μη χρειάζεται να πληκτρολογείτε κάθε φορά τη διεύθυνσή της.

τρόποι αναζήτησης πληροφοριών

Οι μηχανές αναζήτησης μπορεί να είναι το μόνο μέσο και εργαλείο για να βρείτε τις πληροφορίες που θέλετε στο Διαδίκτυο. Υπάρχουν όμως κάποιοι γενικοί τρόποι αναζήτησης που πρέπει να ακολουθήσετε, αν θέλετε να φτάσετε στα επιθυμητά αποτελέσματα. Κάθε μηχανή αναζήτησης διέπεται από τους δικούς της κανόνες, που αφορούν στη σύνταξη, στον τρόπο εμφάνισης και αναζήτησης. Επιπλέον, διαθέτει τη δική της βάση δεδομένων που ελέγχει για να σας εμφανίζει τα αποτελέσματα ­σε επόμενες σελίδες θα εξετάσουμε αναλυτικά μερικές από τις πιο δημοφιλείς μηχανές αναζήτησης. Αυτό που πρέπει να έχετε πάντα στο μυαλό σας είναι να περιορίζετε με κάθε τρόπο τις αναζητήσεις σας χρησιμοποιώντας όσο το δυνατόν πιο χαρακτηριστικές λέξεις για τα στοιχεία που ψάχνετε. Τα αποτελέσματα που δίνουν οι μηχανές αναζήτησης εμφανίζονται με τη μορφή «δεσμών». Στο προηγούμενο τεύχος είδαμε ότι ένας «δεσμός» (ονομάζεται και «σύνδεσμος») μπορεί να είναι μία εικόνα, μία λέξη ή μία φράση που αντιστοιχεί σε μία διεύθυνση (συνήθως βρίσκεται σε πλαίσιο, εμφανίζεται με διαφορετικό χρώμα ή είναι υπογραμμισμένη). Κάνοντας κλικ πάνω σε ένα «δεσμό», εμφανίζονται τα περιεχόμενα της σελίδας που περιέχονται στη διεύθυνση που αντιστοιχεί σε αυτόν και είναι αρκετό για να μας μεταφέρει στην τοποθεσία που περιλαμβάνει τις πληροφορίες που αναζητούμε.

Οι βασικές τεχνικές που αναλύουμε παρακάτω (αναζήτηση με λέξεις ή ανεύρεση στις κατηγορίες θεμάτων) με μικρές διαφοροποιήσεις ισχύουν για τις περισσότερες μηχανές αναζήτησης.

λέξεις ή φράσεις-κλειδιά

Η αποτελεσματικότερη και απλούστερη αναζήτηση στοιχείων γίνεται με τις λέξεις-κλειδιά. Όλες οι μηχανές αναζήτησης παρέχουν ένα πλαίσιο στο οποίο συμπληρώνετε τη λέξη ή τη φράση που αναζητάτε. Πατώντας το πλήκτρο «Enter» ή το κουμπί «Search» δίπλα στο πλαίσιο κειμένου, ξεκινά η αναζήτηση. Λίγα δευτερόλεπτα αναμονής και τα αποτελέσματα της αναζήτησης εμφανίζονται. Προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε πραγματικά λέξεις-κλειδιά στις αναζητήσεις σας, διαφορετικά ο αριθμός των αποτελεσμάτων θα είναι πολύ μεγάλος και κατά συνέπεια θα σπαταλάτε πολύ χρόνο για να ελέγχετε τις εκατοντάδες ή και χιλιάδες σελίδες που εμφανίζει η μηχανή αναζήτησης. Μην αναφέρεστε σε κατηγορίες, αλλά δίνετε συγκεκριμένα στοιχεία. Αν, για παράδειγμα, σας ενδιαφέρει να βρείτε στοιχεία για ένα συγκεκριμένο μοντέλο αυτοκινήτου, αποφύγετε γενικές λέξεις τύπου «car» ή «sports car». Επίσης, αποφύγετε λέξεις οι οποίες έχουν διπλό νόημα. Αν, για παράδειγμα, πληκτρολογήσετε «rocky», για να πάρετε πληροφορίες για την ταινία του Stallone, το πιο πιθανόν είναι μαζί με τα επιθυμητά αποτελέσματα να εμφανιστούν και άχρηστες πληροφορίες που έχουν σχέση με βραχώδη τοπία και μέρη. Όπως θα διαπιστώσετε από τις πρώτες σας αναζητήσεις, τις περισσότερες φορές τα αποτελέσματα είναι πάρα πολλά και η μετακίνηση από τη μία τοποθεσία στην άλλη για την εξακρίβωση των στοιχείων είναι επίπονη και χρονοβόρα διαδικασία.

Εκτός όμως από μεμονωμένες λέξεις, μπορείτε να αναζητήσετε και ολόκληρες φράσεις. Μία φράση τύπου «Porsche sport car» θα έχει ως αποτέλεσμα την εμφάνιση μερικών εκατοντάδων χιλιάδων σελίδων. Αυτό συμβαίνει διότι στην ουσία ζητείτε να σας εμφανιστούν όλες οι σελίδες Web που περιλαμβάνουν οποιαδήποτε από αυτές τις λέξεις σε οποιαδήποτε σειρά. Για να περιορίσετε την αναζήτηση, θα χρειαστεί να δηλώσετε ότι οι συγκεκριμένες λέξεις πρέπει να είναι μαζί και με την ίδια μάλιστα σειρά. Αυτό επιτυγχάνεται πληκτρολογώντας τη φράση μέσα σε εισαγωγικά: «''Porsche sport car''». Κάθε μηχανή αναζήτησης, όπως θα δούμε παρακάτω, έχει το δικό της τρόπο σύνταξης και τους δικούς της κανόνες για τις διάφορες λειτουργίες. Γενικότερα, δίνοντας μία λέξη ή φράση σε οποιαδήποτε μηχανή αναζήτησης, προσπαθεί να βρει σελίδες ή ιστοσελίδες που περιλαμβάνουν τις ίδιες λέξεις ή φράσεις.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

Μπορείτε κατευθείαν από τη γραμμή διεύθυνσης του browser που χρησιμοποιείτε να δώσετε λέξεις ή φράσεις-κλειδιά και να αρχίσει η αναζήτηση. Πληκτρολογήστε το «?» ή δώστε μία από τις λέξεις «find» ή «go», ακολουθούμενες από τη λέξη-κλειδί που ψάχνετε. Αν χρησιμοποιήσετε τον Internet Explorer, φροντίστε μεταξύ του ερωτηματικού και της λέξης να αφήσετε κενό. Για παράδειγμα, πληκτρολογήστε «?nasa» στον Netscape, ή «? nasa» στον Explorer, για να βρείτε σελίδες που περιλαμβάνουν τη λέξη «nasa». Σε φράσεις που περιλαμβάνουν περισσότερες από μία λέξεις, μπορείτε να παραλείψετε το χαρακτήρα «?» ή τις λέξεις «find» και «go». Για παράδειγμα, πληκτρολογήστε «greek islands».

Οι κατηγορίες θεμάτων

Εναλλακτικά, μπορείτε να ακολουθήσετε τους θεματικούς καταλόγους για να βρείτε αυτό που ψάχνετε. Στην πρώτη σελίδα των περισσότερων μηχανών αναζήτησης εμφανίζονται οι γενικές κατηγορίες των θεμάτων με τίτλους όπως «Computers & Internet», «Arts & Entertainment», «Education», «Science» κ.λπ. Κάθε μηχανή αναζήτησης καταχωρίζει τις πληροφορίες σε κατηγορίες, υποκατηγορίες κ.ο.κ. Με μικρές διαφορές στους τίτλους, οι περισσότερες περιλαμβάνουν τεράστια ποικιλία θεμάτων και πληροφοριών. Ας υποθέσουμε ότι θέλετε να αναζητήσετε πληροφορίες για τον κιθαρίστα Santana. Αν χρησιμοποιήσετε τη μηχανή αναζήτησης της AltaVista, κάντε κλικ στην κατηγορία «Arts & Entertainment», κλικ στην υποκατηγορία «Music», κλικ στο «Bands and Artists» και τέλος, επιλέξτε το γράμμα «S». Θα εμφανιστούν όλοι οι μουσικοί και τα συγκροτήματα που το όνομά τους αρχίζει με το γράμμα «S».

Το ίδιο θα κάνετε αν χρησιμοποιούσατε μία άλλη μηχανή, όπως, για παράδειγμα, του Yahoo!. Κλικ στην κατηγορία «Entertainment» και μετά κλικ στις υποκατηγορίες «Music», «Artists» και στο γράμμα «S». Τα ίδια βέβαια αποτελέσματα θα είχατε αν δίνατε απευθείας το όνομα Santana στο πλαίσιο εύρεσης λέξεων, και η όλη διαδικασία θα ήταν λιγότερο κουραστική και σαφώς γρηγορότερη. Υπάρχουν όμως στιγμές που οι κατηγορίες θεμάτων βοηθούν τα μέγιστα. Ειδικά όταν αναζητείτε πληροφορίες για πολλά θέματα από μία συγκεκριμένη κατηγορία είναι προτιμότερο να καταφεύγετε στους θεματικούς καταλόγους.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

Ένας πολύ χρήσιμος και γρήγορος τρόπος για να βρίσκετε μία συγκεκριμένη λέξη ή φράση στις σελίδες που είναι γεμάτες πληροφορίες, είναι με την εντολή «Εύρεση» ή «Find», ανάλογα με τον browser που χρησιμοποιείτε. Στον ελληνικό Internet Explorer κάντε κλικ στην επιλογή «Επεξεργασία * Εύρεση». Δώστε τη λέξη ή τη φράση στο πλαίσιο που εμφανίζει το παράθυρο διαλόγου και πατήστε Enter. Αμέσως η σελίδα θα μετακινηθεί στο σημείο που βρέθηκε η λέξη ή η φράση που αναζητούσατε.

Προχωρημένες τεχνικές

Οι μηχανές αναζήτησης διαθέτουν εξελιγμένες τεχνικές, οι οποίες σας επιτρέπουν να θέσετε συγκεκριμένους περιορισμούς ή πρόσθετα κριτήρια στις αναζητήσεις σας. Στις πρώτες σελίδες τους και δίπλα ακριβώς από το πλαίσιο κειμένου υπάρχει η επιλογή «Advance Search». Ένα κλικ στο «δεσμό» αυτό θα εμφανίσει μία καινούρια σελίδα με νέες επιλογές.

Στις περισσότερες μηχανές μπορείτε να ορίσετε και το είδος πληροφοριών που ψάχνετε. Ας υποθέσουμε ότι αναζητείτε φωτογραφίες του Santana. Πληκτρολογείτε τη λέξη-κλειδί «santana» και ορίζετε ότι το είδος πληροφοριών που θέλετε είναι εικόνες. Με αυτό τον τρόπο περιορίζετε το εύρος αναζητήσεων και ταυτόχρονα είστε σίγουροι ότι τα αποτελέσματα ­όσα και αν είναι αυτά­ έχουν σχέση με φωτογραφίες. Οι κατηγορίες που μπορείτε να ορίσετε εξαρτώνται αποκλειστικά από τη μηχανή αναζήτησης.

Ένας άλλος τρόπος για πιο πετυχημένες αναζητήσεις είναι να ορίζετε πρόσθετα κριτήρια χρησιμοποιώντας boolean expressions, τους ονομαζόμενους λογικούς τελεστές: AND, OR, AND NOT, NEAR. Οι λογικοί τελεστές μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο σε μία αναζήτηση και να σας διευκολύνουν τα μέγιστα. Αν, για παράδειγμα, ψάχνετε να βρείτε ιστοσελίδες οι οποίες έχουν οποιαδήποτε σχέση με rock ή pop μουσική, θα πληκτρολογούσατε «(pop OR rock) AND music». Στην περίπτωση αυτή θα εμφανιστούν οι σελίδες ή οι τοποθεσίες που περιλαμβάνουν τη λέξη «pop» ή τη λέξη «rock» και οπωσδήποτε τη λέξη «music». Να σημειώσουμε στο σημείο αυτό ότι στη θέση των λογικών τελεστών μπορείτε να χρησιμοποιήσετε σύμβολα όπως το «+» για το AND ή το «-» για το AND NOT. Αν θέλετε να βρείτε παιχνίδια που να μην έχουν σχέση με υπολογιστές, θα πληκτρολογήσετε «games-computer».

Τέλος, οι μηχανές αναζήτησης υποστηρίζουν τη χρήση χαρακτήρων μπαλαντέρ όπως το «*», μία ιδιαίτερα χρήσιμη λειτουργία, αν δε ξέρετε πώς γράφεται μία λέξη-κλειδί. Για παράδειγμα, μπορείτε να δώσετε «comput*» για να εμφανιστούν όλες οι σελίδες που περιλαμβάνουν λέξεις όπως «computer», «computing» κ.λπ.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

Ο λογικός τελεστής OR και ο χαρακτήρας «*» αυξάνουν κατακόρυφα το εύρος αναζητήσεων και κατά συνέπεια τον όγκο αποτελεσμάτων. Αντίθετα, το AND και το NOT (ή AND NOT, ανάλογα με τη μηχανή αναζήτησης) τα μειώνουν. Χρησιμοποιήστε το OR και το χαρακτήρα «*» μόνο όταν δεν γνωρίζετε με ακρίβεια ποιες λέξεις-κλειδιά πρέπει να χρησιμοποιήσετε και πώς γράφονται.

ξεκινώντας την αναζήτηση

Οι μηχανές αναζήτησης είναι τόσο σημαντικές όσο μαρτυρούν και τα στατιστικά στοιχεία: περισσότερες από 50 εκατομμύρια αναζητήσεις γίνονται καθημερινά στην AltaVista και το Yahoo!, ενώ λίγο παρακάτω βρίσκονται οι αριθμοί των λιγότερο δημοφιλών μηχανών όπως των Lycos, Excite κ.λπ. Στη συνέχεια αναλύουμε μερικές από τις γνωστότερες μηχανές αναζήτησης. Τα κριτήρια αξιολόγησής τους είναι πολλά και διαφορετικά και κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ποια είναι καλύτερη και ποια είναι χειρότερη. Γεγονός παραμένει ότι το Yahoo! είναι η δημοφιλέστερη (με τις περισσότερες αναζητήσεις) και η πιο πλήρης μηχανή αναζήτησης σε επίπεδο θεματικών καταλόγων, ενώ η AltaVista διαθέτει τη μεγαλύτερη βάση δεδομένων. Ας περάσουμε λοιπόν από το θεωρητικό στο πρακτικό επίπεδο και ας δούμε βήμα προς βήμα πώς γίνονται οι αναζητήσεις, τη σπουδαιότητα των συμβόλων και πώς αυτά θα σας διευκολύνουν στην πράξη. Συνδεθείτε στην εταιρεία παροχής υπηρεσιών Internet, κάντε διπλό κλικ στο εικονίδιο του browser που χρησιμοποιείτε και πληκτρολογήστε τη διεύθυνση της πρώτης μηχανής αναζήτησης που θα επισκεφθούμε...

«δικτυακές» πύλες (portals)

Οι ευκολίες που παρέχει το Internet οδήγησαν στην ολοένα και μεγαλύτερη χρήση του, καλύπτοντας όλο και περισσότερους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας. Η ψηφιακή τεχνολογία αυξήθηκε επίσης ραγδαία και αναλογικά αυξάνονται και οι απαιτήσεις για ακόμη περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες μέσα από το Internet. Έτσι, σε καθημερινή σχεδόν βάση γεννιέται και μια νέα υπηρεσία, η οποία παρέχει τη δυνατότητα να κάνετε μια σειρά από πράγματα ή να έλθετε σε επαφή με υλικό και πληροφορίες εύκολα, γρήγορα, χωρίς χρονοτριβές ή οικονομικές επιβαρύνσεις.

Η εξελικτική πορεία του Internet ήταν τόσο μεγάλη, που φτάσαμε πλέον στο σημείο να έχουμε δυνατότητες όπως πλήρης και άμεση ενημέρωση για όλους και για όλα, αγορά όλων των αγαθών και των προϊόντων που κυκλοφορούν, άμεση επικοινωνία με οποιονδήποτε σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη, ζωντανή παρακολούθηση σημαντικών πολιτικών, κοινωνικών και αθλητικών γεγονότων.

Σε όλες αυτές τις υπηρεσίες και τις ευκολίες δεν μπορούσε να φτάσει ο χρήστης μέσω των απλών μηχανών αναζήτησης. Έτσι, δημιουργήθηκαν τα περίφημα «portals» ή, καλύτερα, οι δικτυακές πύλες...

Ακούγοντας κάποιος τον όρο «πύλη» είναι φυσικό να πιστέψει ότι πρόκειται για κάποιο πρόγραμμα που λειτουργεί στην ουσία ως μια είσοδος στον «κυβερνοχώρο».

Ευτυχώς όμως για όλους μας, οι πύλες αυτές δεν είναι απλές είσοδοι αλλά κάτι πολύ περισσότερο. Φανταστείτε το σαν το ισόγειο ενός τεράστιου εμπορικού κέντρου στο οποίο μόλις εισέλθετε θα δείτε ένα μεγάλο πίνακα με όλα όσα περιλαμβάνονται. Φανταστείτε επίσης ότι δίπλα στον πίνακα υπάρχουν αμέτρητα ασανσέρ, το καθένα εκ των οποίων αντιστοιχεί σε κάποιο από τα περιεχόμενα του πίνακα. Ο επισκέπτης του κέντρου μπορεί γρήγορα και εύκολα να πάει εκεί ακριβώς που θέλει. Μόλις ολοκληρώσει την επίσκεψή του σε κάποιον τομέα του εμπορικού κέντρου, μπορεί να επιστρέψει πίσω στο ισόγειο και να μπει σε κάποιο άλλο ασανσέρ συνεχίζοντας την περιήγησή του...

Το ίδιο συμβαίνει περίπου και στις «ιντερνετικές» πύλες. Στην αρχική τους σελίδα ο χρήστης θα διαβάσει όλα όσα περιέχονται στη συγκεκριμένη πύλη και στη συνέχεια με ένα απλό κλικ στο ποντίκι να εισχωρήσει σε όποια ενότητα επιθυμεί. Με την πάροδο του χρόνου όλες οι μεγάλες δικτυακές πύλες απέκτησαν την ίδια δομή και παρέχουν λίγο πολύ τις ίδιες υπηρεσίες, προσαρμοσμένες φυσικά κάθε φορά στις ανάγκες και τις απαιτήσεις των χρηστών στους οποίους απευθύνονται. Για παράδειγμα, όλες παρέχουν ειδησεογραφικό υλικό, αλλά διαφορετικές ειδήσεις θα προβάλει μια ελληνική πύλη και άλλες μια αμερικανική. Η Ελλάδα έχει και αυτή τη δική της ελληνική ιντερνετική πύλη. Το «in.gr» (http://www.in.gr/) είναι πλέον πολύ γνωστό και η δομή του ακολουθεί πιστά τις επιταγές και τις απαιτήσεις των χρηστών του Internet στον 21ο αιώνα...

Οι γλώσσες

Η μηχανή αναζήτησης AltaVista υποστηρίζει ελληνικούς χαρακτήρες και σε αναζητήσεις ελληνικών τοποθεσιών ανταποκρίνεται με μεγάλη αποτελεσματικότητα.Ένα σημαντικό πρόβλημα που προκύπτει από τις μηχανές αναζήτησης είναι η γλώσσα. Μπορεί η συντριπτική πλειονότητα των ιστοσελίδων να περιλαμβάνει αγγλικά κείμενα, ωστόσο, υπάρχει ένας σεβαστός αριθμός σελίδων που τα κείμενά τους είναι γραμμένα σε διάφορες γλώσσες (ελληνικά, γερμανικά, γαλλικά κ.λπ). Γρήγορα έγινε αντιληπτό ότι η υποστήριξη μόνο της αγγλικής εξαιρούσε ένα σημαντικό ποσοστό σελίδων. Σταδιακά λοιπόν, άρχισε μία εξέλιξη και αναβάθμιση των μηχανών αναζήτησης για να υποστηρίζονται όσο το δυνατόν περισσότερες γλώσσες. Στην Ελλάδα, οι περισσότερες ιστοσελίδες φιλοξενούν αποκλειστικά ελληνικά κείμενα. Το ενδιαφέρον για τις ελληνικές τοποθεσίες μεγαλώνει ακόμα περισσότερο, καθώς η δημιουργία νέων ιστοσελίδων αυξάνεται μέρα με τη μέρα. Η ελληνική γλώσσα, που σίγουρα ενδιαφέρει πολλούς αναγνώστες, πρέπει να σημειώσουμε ότι υποστηρίζεται αυτήν τη στιγμή από ελάχιστες μηχανές αναζήτησης, σε αντίθεση με τη γαλλική, τη γερμανική, την ιταλική και άλλες. Αν πληκτρολογήσετε ελληνικές λέξεις ή φράσεις σε μηχανές που δεν τις υποστηρίζουν, δεν πρόκειται να πάρετε αποτελέσματα. Αν και στο άμεσο μέλλον θα μπορείτε να πραγματοποιείτε αναζητήσεις σε όλες τις γλώσσες, προς το παρόν, το πρόβλημα που προκύπτει μπορεί να λυθεί με τη χρήση ελληνικών μηχανών αναζήτησης (για τις οποίες θα μιλήσουμε σε επόμενες σελίδες).

ανακεφαλαίωση

Είναι πραγματικά εντυπωσιακό τι μπορεί να βρει κανείς στο Internet. Αυτό όμως που χρειάζεται πάνω από όλα είναι καθοδήγηση και δημιουργική αναζήτηση, δύο παράγοντες που παίζουν καταλυτικό ρόλο στην ανεύρεση πληροφοριών. Η καθοδήγηση έρχεται από τις μηχανές αναζήτησης και η δημιουργική αναζήτηση αποκτάται με τον πειραματισμό και την ενασχόληση. Η όλη φιλοσοφία της αναζήτησης δεν διαφέρει από αυτήν της πραγματικής ζωής. Οι λέξεις-κλειδιά και ενδεχομένως κάποια περαιτέρω κριτήρια είναι αρκετά, στις περισσότερες περιπτώσεις, για να δώσουν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν όλα αποτύχουν, πάντα υπάρχει τρόπος να τα καταφέρετε. Μπορείτε να καταφύγετε στη χρήση πιο σύνθετων αναζητήσεων με τους λογικούς τελεστές, τα σύμβολα, τη γλώσσα ή ακόμα εξερευνώντας και τους θεματικούς καταλόγους. Αν ρίξετε μία ματιά στα παραδείγματα που παραθέτουμε στους σχετικούς πίνακες, θα αντιληφθείτε ότι η κατανόηση των κανόνων για τις αναζητήσεις είναι εύκολη υπόθεση. Δε χρειάζεται να χρησιμοποιείτε πάντα τους λογικούς τελεστές, να συντάσσετε σύνθετες προτάσεις με φράσεις και λέξεις-κλειδιά που θα περιλαμβάνουν, εκτός των άλλων, και σύμβολα. Λίγη ευρηματικότητα, λίγη πρακτική και τα αποτελέσματα θα σας αποζημιώσουν. Έχουν περάσει τα χρόνια που χωρίς τη βοήθεια των μηχανών αναζήτησης και με λίγους πειραματισμούς θα βρίσκατε κάποιες χρήσιμες τοποθεσίες και θα φτάνατε σε αυτές. Το Διαδίκτυο είναι αχανές και χωρίς τις μηχανές θα αισθάνεστε σαν να ψάχνετε ψύλλους στα άχυρα.

Η ελληνική πύλη in.gr μπορεί να αποτελέσει το πρώτο σκαλοπάτι. Γρήγορα και χωρίς πολύ κόπο μπορείτε να βρείτε τα πάντα για το ελληνικό Internet μέσα από τους θεματικούς καταλόγους της. Επιπλέον, υποστηρίζονται όλες οι γνωστές και αξιόπιστες μηχανές αναζήτησης, συμπεριλαμβανομένης και της «μεταμηχανής» Metacrawler. Δεν υπάρχει λόγος να ταξιδεύετε (μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις) στην AltaVista ή στο Yahoo! για να πραγματοποιήσετε μία αναζήτηση. Μέσα από το in.gr δίνετε τις λέξεις-κλειδιά και επιλέγετε τη μηχανή της αρεσκείας σας. Με αρκετές διαφορές και ομοιότητες μεταξύ τους, οι μηχανές αναζήτησης αποτελούν εργαλείο για κάθε χρήστη, ενώ εντυπωσιάζει το γεγονός της εξελικτικής πορείας τους. Ακόμα και το θέμα της γλώσσας έχει πάρει το δρόμο του: oι περισσότερες μηχανές εξελίσσουν τα συστήματά τους, ώστε να υποστηρίζουν όσες περισσότερες γλώσσες είναι εφικτό. Η ραγδαία εξάπλωση άλλωστε του Internet δεν είναι μονομερής, δεν αφορά μόνο σε ιστοσελίδες με αγγλικά κείμενα. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, οι γαλλικές, ιταλικές, γερμανικές και ελληνικές ιστοσελίδες διπλασιάστηκαν σε μία περίοδο μικρότερη των δύο ετών. Αν το Internet είναι το μέλλον (όπως πολλοί ισχυρίζονται), τότε οι μηχανές αναζήτησης θα είναι τα εργαλεία για να το εκμεταλλευτούμε. Πατήστε ctrl+o στο πρόγραμμα περιήγησης, δώστε τη διεύθυνση μιας μηχανής αναζήτησης και συμπληρώστε στο πλαίσιο κειμένου τις λέξεις-κλειδιά για το πιο δυσεύρετο θέμα. Τα αποτελέσματα θα σας εντυπωσιάσουν...

 

Χρήσιμες διευθύνσεις:
www.Google.idx.gr - Η πιο γνωστή και ισχυρή μηχανή αναζήτησης Google στην Ελληνική της μορφή. Ακόμα θα βρείτε στον χώρο αυτό οδηγίες για την χρήση των μηχανών αναζήτησης Επίσης στο site αυτό θα βρείτε σημαντικά ιστορικά στοιχεία για τις μηχανές αναζήτησης. Ενώ παράλληλα υπάρχουν χρήσιμες οδηγίες που σας βοηθούν να κάνετε τις αναζητήσεις σας πιο συγκεκριμένες ώστε να παίρνετε πιο εύστοχα αποτέλεσμα. Στον χώρο αυτό ακόμα μπορείτε κατά διαστήματα να ξανακαταχωρείτε το web site σας για να επανεξετάζετε το επόμενο διάστημα από την μηχανή.

www.search.idx.gr - Εδώ θα βρείτε τις πιο γνωστές, πιο ενημερωμένες και πιο γρήγορες μηχανές αναζήτησης -σε ένα site- για να διαλέξετε άμεσα με ποια από αυτές θα κάνετε την αναζήτηση σας. Ακόμα θα βρείτε στον χώρο αυτό οδηγίες για την χρήση των μηχανών αναζήτησης και σημαντικές πληροφορίες για την ιστορία τους. Ενώ παράλληλα υπάρχουν χρήσιμες οδηγίες που σας βοηθούν να κάνετε τις αναζητήσεις σας πιο συγκεκριμένες ώστε να παίρνετε πιο εύστοχα αποτέλεσμα.

www.psakse.com - Εδώ θα βρείτε τις κυριότερες Ελληνικές μηχανές αναζήτησης. Μπορείτε να ψάξετε μεμονωμένα η ταυτόχρονα σε πολλές μαζί. Ενώ παράλληλα θα βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την λειτουργία τους αλλά και για την καταχώρηση των web site σας.

Κεντρική σελίδα