Οι Ομάδες Συζήτησης με Aπλά Λόγια (Newsgroups και Usenet)

Οι Ομάδες Συζήτησης με Aπλά Λόγια

(Newsgroups και Usenet)

Η σύγχρονη τεχνολογία συντελεί σε πολύ μεγάλο βαθμό στην επικοινωνία του ανθρώπου. Είναι, άλλωστε, στη φύση μας να επικοινωνούμε. Μας αρέσει να μιλάμε, να μοιραζόμαστε πληροφορίες, να λέμε τις απόψεις μας, να παραπονιόμαστε και γενικά να ερχόμαστε σε επαφή με τους άλλους. Για να ικανοποιηθεί αυτή η ανάγκη μας, έχουν εμφανιστεί ουκ ολίγες τεχνολογικές καινοτομίες. Το φαξ ενσωματώθηκε ακόμα και στους υπολογιστές και τα κινητά τηλέφωνα, γεγονός που δείχνει πόσο αναγκαίο μας είναι. Στον κόσμο των υπολογιστών, το Διαδίκτυο έχει την τιμητική του, με την επικοινωνία να βρίσκεται στο απόγειό της. Ενώ αρχικά δημιουργήθηκε με σκοπό τη μεταφορά πληροφοριών, γρήγορα άρχισαν να αναπτύσσονται και τα πρώτα κανάλια προσωπικής επικοινωνίας. Οι υπηρεσίες που προσφέρει, όπως το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ο Παγκόσμιος Ιστός (Web), το Usenet, αφορούν πάνω από όλα σε αυτήν. Οι εξελίξεις είναι αδιάκοπες. Οι μικρές καμερούλες για το Web έδωσαν μια άλλη διάσταση στην επικοινωνία, τα διάφορα chat γνώρισαν την ευρεία αποδοχή των χρηστών παγκοσμίως και άρχισαν να εμφανίζονται σε κάθε δικτυακή τοποθεσία που τους το επέτρεπε. Οι συζητήσεις καλύπτουν κάθε τομέα, κάθε θέμα της ζωής, από τις επιστήμες και την τεχνολογία μέχρι τον πολιτισμό και την παιδεία. Η απρόσωπη επικοινωνία μέσα από το τετράγωνο κουτί άλλαξε και αλλάζει μορφή με ρυθμό εκπληκτικό.

Αυτόν το μήνα θα ολοκληρώσουμε τον κύκλο των ενθέτων με θέμα το Internet και τις υπηρεσίες του, παρουσιάζοντας μια εξίσου δημοφιλή υπηρεσία του, το Usenet, το παγκόσμιο σύστημα ομάδων συζήτησης. Το Usenet ξεκίνησε πριν ακόμα αναπτυχθεί το Internet, από μια ομάδα ανθρώπων που εργάζονταν στο περιβάλλον του λειτουργικού συστήματος Unix. Φανταστείτε το Usenet σαν έναν παγκόσμιο σταθμό συγκέντρωσης, όπου άνθρωποι από όλο τον κόσμο συμμετέχουν και συζητούν επί παντός επιστητού. Οποιοδήποτε θέμα μπορείτε να σκεφτείτε, καλύπτεται από μία τουλάχιστον ομάδα συζήτησης. Όταν χρειάζεται να βρείτε πληροφορίες ή να λύσετε απορίες, το καλύτερο μέρος για να ξεκινήσετε την εξερεύνησή σας είναι οι ομάδες συζήτησης. Όλα τα τελευταία νέα για κάθε θέμα διοχετεύονται αστραπιαία σε αυτές. Δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίζονται ότι το Usenet αποτελεί μια σπουδαία πηγή ενημέρωσης μέσω Διαδικτύου. Αυτό αποδεικνύεται από την αποδοχή και τη διαρκώς αυξανόμενη συμμετοχή των χρηστών, αν και κανείς δεν μπορεί να δώσει με ακρίβεια απαντήσεις σε ερωτήσεις όπως πόσες χιλιάδες ομάδες συζήτησης υπάρχουν ή πόσα εκατομμύρια χρήστες χρησιμοποιούν το Usenet. Ασφαλώς, εσάς τους νεοεισερχόμενους στο χώρο λίγο σας απασχολούν οι αριθμοί. Αυτό που κατά κύριο λόγο σας ενδιαφέρει είναι πώς λειτουργεί το Usenet και τι απαιτείται να γνωρίζετε πριν εισέλθετε στον κόσμο του. Ανοίξτε τον υπολογιστή σας και γυρίστε σελίδα. Ακολουθούν οι απαντήσεις...

Tι Είναι οι Oμάδες Συζήτησης

Το Usenet είναι μια υπηρεσία του Διαδικτύου, όπως ακριβώς ο Παγκόσμιος Ιστός (Web). Συγκεκριμένα, πρόκειται για μια υπηρεσία, ή ένα σύστημα, όπως το περιγράφουν οι περισσότεροι, που αποτελείται από ομάδες συζήτησης. Το Usenet ξεκίνησε (με τη μορφή που το γνωρίζουμε σήμερα) λίγο πριν από το 1980 και είναι από τις παλαιότερες υπηρεσίες του Internet. Μια ομάδα συζήτησης είναι ουσιαστικά ένα σύνολο ανθρώπων που συζητούν και ανταλλάσσουν πληροφορίες για ένα συγκεκριμένο θέμα. Υπάρχουν χιλιάδες τέτοιες ομάδες και εκατομμύρια ανά τον κόσμο άνθρωποι που συμμετέχουν. Πρόκειται για ένα σημαντικό επικοινωνιακό εργαλείο και μοιάζει σε πολλά σημεία με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Στο Usenet βέβαια δεν υπάρχουν ηλεκτρονικές διευθύνσεις και το «μήνυμα» μιας ομάδας συζήτησης μπορεί να το διαβάσει οποιοσδήποτε. Θα μπορούσαμε να το περιγράψουμε ως ένα ανοιχτό ταχυδρομείο, στο οποίο οι επισκέπτες έχουν πρόσβαση σε ολόκληρη την αλληλογραφία των μελών του. Τα μέλη κάθε ομάδας συζήτησης ανταλλάσσουν πληροφορίες και συζητούν θέματα που ανήκουν σε συγκεκριμένη κατηγορία. Υπάρχουν ομάδες συζήτησης που ασχολούνται με τον κινηματογράφο, τη μαγειρική, τους υπολογιστές, την επιστήμη, τον αθλητισμό κ.λπ. Έτσι, όλα τα θέματα εμπίπτουν σε μια συγκεκριμένη κατηγορία και, για να βρείτε αυτό που σας ενδιαφέρει, ανατρέχετε στην αντίστοιχη ομάδα συζήτησης.

Η φιλοσοφία της υπηρεσίας είναι απλή: οι χρήστες του Διαδικτύου στέλνουν «μηνύματα» (ονομάζονται επίσης «άρθρα» ή «δημοσιεύσεις») στις ομάδες συζήτησης, με τα οποία καταθέτουν απόψεις, εκφράζουν απορίες, ζητούν πληροφορίες και γενικότερα επικοινωνούν. Τα άρθρα αυτά ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο και αποτελούνται συνήθως από κείμενο, αλλά μπορεί να περιλαμβάνουν και εικόνες. Με τα κατάλληλα προγράμματα (θα τα δούμε αργότερα αναλυτικά) έρχονται σε επαφή με την ομάδα συζήτησης που τους ενδιαφέρει, βλέπουν συνοπτικά τα άρθρα που περιέχουν και επιλέγουν όσα θέλουν να διαβάσουν. Με τα ίδια επίσης προγράμματα, δημιουργούν και στέλνουν τα δικά τους άρθρα.

Η Ελευθερία στο Usenet

Στο Usenet δεν υπάρχουν λογοκρισία, νόμοι, έλεγχος. Είμαστε ελεύθεροι να γράψουμε και να «δημοσιεύσουμε» οτιδήποτε. Είναι ένας «δικτυακός τόπος» όπου συγκεντρώνονται άνθρωποι από όλο τον κόσμο για να εκφράσουν τις απόψεις τους, να αντιπαρατεθούν, να μοιραστούν γνώσεις και να πάρουν πληροφορίες. Σε αυτό τον καταιγισμό άρθρων δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχουν προσβλητικά, ανούσια, ακόμα και υβριστικά κείμενα. Κάποιες ομάδες συζήτησης εποπτεύονται από ανθρώπους που ελέγχουν την καταλληλότητα των μηνυμάτων και πράττουν αναλόγως. Οι περισσότερες, όμως, δεν υφίστανται έλεγχο και μπορεί κανείς να συναντήσει κάθε λογής κείμενα. Με τα χρόνια, οι χρήστες του Usenet έμαθαν να ακολουθούν κάποιους άγραφους κανόνες συμπεριφοράς, ώστε το σύστημα να μην καταλήξει να γίνει ένας σκουπιδότοπος κειμένων, αλλά να λειτουργεί για την εξυπηρέτησή τους. Πρώτα από όλα πρέπει να είστε ευγενικοί στα κείμενά σας και να μην προσβάλλετε άλλα μέλη της ομάδας συζήτησης. Επίσης, απαγορεύονται η αποστολή άχρηστων μηνυμάτων, άσχετων δηλαδή με το θέμα συζήτησης των ομάδων, καθώς και τα άρθρα με διαφημιστικό περιεχόμενο. Αν κάποιος παραβεί αυτούς τους κανόνες, το πιο πιθανόν είναι τα μέλη της ομάδας να του κάνουν συστάσεις για να συμμορφωθεί. Οι αποστολείς κακόβουλων μηνυμάτων πρέπει να αγνοούνται: μην τους δίνετε σημασία και μη συνεχίζετε μια συνομιλία υβριστικού περιεχομένου. Το Usenet μπορεί να σας ωφελήσει να μάθετε κάτι που δεν ξέρετε, ή να ζητήσετε τη βοήθεια κάποιου. Το φαινόμενο των κακόβουλων μηνυμάτων πρέπει να εξαλειφθεί...

Πρέπει να θυμάστε ότι μπορείτε απλώς να παρακολουθείτε μια ομάδα συζήτησης, χωρίς να παίρνετε ενεργά μέρος. Μπορείτε δηλαδή να επιλέγετε θέμα και να διαβάζετε τα άρθρα του, χωρίς να είστε υποχρεωμένοι να στέλνετε δικά σας. Είναι χρήσιμο για τους αρχάριους να παρακολουθούν τις συζητήσεις των ομάδων και να μπαίνουν στο πνεύμα και στον τρόπο λειτουργίας τους, πριν ξεκινήσουν την αποστολή άρθρων.

Σημείωση

Όπως στις περισσότερες υπηρεσίες, έτσι και στο Usenet υπάρχει μια συγκεκριμένη ορολογία που χρησιμοποιείται και πρέπει να γνωρίζετε:

* Ένα μήνυμα στις ομάδες συζήτησης ονομάζεται επίσημα «άρθρο» (article). Έχουν καθιερωθεί όμως και οι όροι «μήνυμα» και «δημοσίευση».

* Ο όρος «flaming» αναφέρεται στην αποστολή κακόβουλων, υβριστικών ή προσβλητικών μηνυμάτων.

* Ο όρος «spamming» αναφέρεται στην αποστολή μηνυμάτων με διαφημιστικό περιεχόμενο.

* Οι ομάδες συζήτησης αναφέρονται και ως «ομάδες νέων» (newsgroups).

* Ο όρος FAQ είναι ακρώνυμο των λέξεων Frequently Asked Questions και αναφέρεται στα κείμενα που περιέχουν απαντήσεις σε πολύ συχνές ερωτήσεις.

Πώς Λειτουργεί το Usenet

Ίσως να μην είναι άμεσα χρήσιμο να γνωρίζετε την ακριβή διαδρομή που ακολουθεί ένα άρθρο όταν ταξιδεύει στο Διαδίκτυο, αλλά είναι χρήσιμο να γνωρίζετε τις βασικές έννοιες και τους σταθμούς που ακολουθεί ένα μήνυμα μέχρι να φθάσει στον υπολογιστή σας.

Η λειτουργία του Usenet, όπως και όλων των υπηρεσιών του Διαδικτύου, βασίζεται σε ένα σύστημα προγραμμάτων και στην επικοινωνία ανάμεσα σε έναν «πελάτη» και ένα «διακομιστή». Το πρόγραμμα «πελάτης» (αναγνώστης νέων ή αναγνώστης συζητήσεων, «Newsreader») έρχεται σε επαφή με το διακομιστή (έναν υπολογιστή δηλαδή) και ζητά τις ομάδες συζήτησης και τα άρθρα που περιλαμβάνουν. Δεν υφίσταται κάποιο κεντρικό σύστημα που αποθηκεύει και διακινεί τα άρθρα. Υπάρχουν οι ονομαζόμενοι «διακομιστές νέων», οι οποίοι συνδέονται μεταξύ τους και ανταλλάσσουν τα μηνύματα. Η διαδικασία (για να την κατανοήσετε καλύτερα, δείτε το σχεδιάγραμμα της εικόνας 1) έχει ως εξής:

Χρησιμοποιείτε ένα πρόγραμμα νέων για να συντάξετε και να στείλετε το άρθρο σας στο διακομιστή νέων. Κάθε εταιρεία παροχής υπηρεσιών Internet (ISP) διαθέτει το δικό της διακομιστή νέων για τους συνδρομητές της. Αν δεν διαθέτετε συνδρομή σε κάποια εταιρεία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε διακομιστές που παρέχονται δωρεάν σε διάφορες δικτυακές τοποθεσίες. Προσέξτε ότι το όλο σύστημα λειτουργεί ακριβώς όπως το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο που περιγράψαμε σε προηγούμενο ένθετο. Μόλις το πρόγραμμα νέων έλθει σε επαφή με το διακομιστή (ονομάζονται και NNTP διακομιστές), χρησιμοποιεί το πρωτόκολλο NNTP (Network News Transfer Protocol) και του μεταφέρει το άρθρο σας. Αυτός με τη σειρά του επικοινωνεί με έναν άλλο διακομιστή και παραδίδει ένα αντίγραφο του άρθρου. Η διαδικασία συνεχίζεται και το μήνυμά σας κάνει το γύρο του κόσμου μέσα από τους διακομιστές νέων, στους οποίους, να σημειώσουμε, έχουν πρόσβαση εκατομμύρια χρήστες...

Οι διακομιστές νέων συνδέονται τις περισσότερες φορές με έναν ή δύο άλλους διακομιστές. Κάποιοι, όμως, λειτουργούν ως «σταθμοί» και συνδέονται ταυτόχρονα με πολλούς. Μόλις πληκτρολογήσετε και στείλετε ένα άρθρο, το πρόγραμμα θα έλθει σε επαφή με το διακομιστή νέων και θα το παραδώσει χρησιμοποιώντας το πρωτόκολλο NNTP. Ο διακομιστής, με τη σειρά του, θα παραδώσει ένα αντίγραφο σε έναν ή δύο άλλους και η ίδια διαδικασία συνεχίζεται μέχρι το άρθρο σας να κάνει το γύρο του κόσμου. Κατά τον ίδιο τρόπο ταξιδεύουν τα άρθρα από άλλους υπολογιστές στο δικό σας.

Οι Κατηγορίες και τα Oνόματα

Όπως είπαμε, κάθε ομάδα συζήτησης ασχολείται με θέματα που ανήκουν σε μια συγκεκριμένη κατηγορία. Στα πρώτα χρόνια της ύπαρξης του Usenet, υπήρχαν μερικές μόνο γενικές κατηγορίες. Με την εξάπλωση του Διαδικτύου και την ευρεία αποδοχή του Usenet, έγινε αντιληπτό ότι οι λιγοστές κατηγορίες δεν επαρκούσαν και ότι το γενικότερο σύστημα έπρεπε να αλλάξει. Καθιερώθηκε λοιπόν ένα ιεραρχικό σύστημα με κατηγορίες και υποκατηγορίες (ξεκινάμε από μια γενική κατηγορία και καταλήγουμε σε μια συγκεκριμένη).

Το όνομα κάθε ομάδας συζήτησης αποτελείται από δύο ή περισσότερα μέρη, τα οποία χωρίζονται μεταξύ τους με τελεία. Για παράδειγμα, ένα όνομα ομάδας συζήτησης θα είχε τη μορφή «rec.humor.computer». Το σύμβολο της τελείας «.» διαχωρίζει τη μία κατηγορία από την άλλη. Όπως διαβάζετε από αριστερά προς τα δεξιά το όνομα, βλέπετε πρώτα τη βασική και λιγότερο συγκεκριμένη κατηγορία (rec) και ακολουθεί η πιο συγκεκριμένη (computer) υποκατηγορία. Στον πίνακα 1 μπορείτε να δείτε τις σπουδαιότερες βασικές κατηγορίες στην ιεραρχία.

Ένα τυπικό παράδειγμα ονόματος ομάδας συζήτησης. Η πρώτη λέξη (sci) αναφέρεται στη γενική κατηγορία, που ασχολείται με τις επιστήμες και την τεχνολογία. Η αμέσως επόμενη υποκατηγορία (space) είναι πιο συγκεκριμένη ως προς το θέμα της ομάδας συζήτησης και δηλώνει ότι εμπίπτει σε θέματα Διαστήματος. Τέλος, η τελευταία υποκατηγορία (tech) είναι ακόμα πιο συγκεκριμένη και δηλώνει ότι αναφέρεται σε τεχνικά θέματα. Η τελεία (.) χωρίζει τη μία κατηγορία από την άλλη.

Σημείωση

Υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες ομάδες συζήτησης και κανένας δεν είναι σε θέση να διαβάσει όλα τα άρθρα τους. Ορισμένες μάλιστα δεν είναι προσπελάσιμες από όλους τους διακομιστές νέων. Πρέπει να γνωρίζετε, επίσης, ότι ομάδες συζήτησης δημιουργούνται και εξαφανίζονται καθημερινά. Μπορεί τη μια μέρα να δείτε και να διαβάσετε άρθρα μιας ομάδας και την άλλη μέρα να έχουν εξαφανιστεί! Όταν στέλνετε ένα άρθρο σε μια ομάδα συζήτησης, χάρη στο ιεραρχικό σύστημα του Usenet, οι μόνοι άνθρωποι που θα το διαβάσουν είναι αυτοί που ενδιαφέρονται για το συγκεκριμένο θέμα που πραγματεύεται. Με αυτό τον τρόπο έρχεστε σε επαφή (μπορεί αργότερα να συνομιλείτε και μέσω e-mail) με ανθρώπους που έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα με εσάς.

Πριν ξεκινήσετε...

...διαβάστε τις ακόλουθες συμβουλές, οι οποίες σχετίζονται με τους κανόνες καλής συμπεριφοράς και τις μεθόδους που πρέπει να ακολουθείτε στον κόσμο του Usenet.

* Πριν αρχίσετε να δημοσιεύετε άρθρα σε μια ομάδα συζήτησης, διαβάστε |προσεκτικά τα κείμενα FAQ και παρακολουθήστε τα άρθρα των μελών της |ομάδας για να μπείτε στο πνεύμα της συζήτησης.

* Στείλτε ορισμένα δοκιμαστικά άρθρα στην ομάδα συζήτησης alt.test.

* Βεβαιωθείτε ότι δημοσιεύετε τα άρθρα σας στην κατάλληλη ομάδα συζήτησης και μην τα αποστέλλετε περισσότερο από μία φορά.

* Στο πεδίο θέματος πληκτρολογήστε ένα σύντομο και περιγραφικό θέμα του |κειμένου σας.

* Το Usenet είναι ένας παγκόσμιος κόμβος και άνθρωποι από όλο τον κόσμο |θα διαβάσουν το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να είναι απλό, κατανοητό και |σύντομο. Μη χρησιμοποιείτε ακρώνυμα, αν δεν είναι απαραίτητο, μην|πληκτρολογείτε μόνο κεφαλαία γράμματα (θα νομίζουν ότι ΦΩΝΑΖΕΤΕ) και |αποφύγετε τις πολυσύνθετες ερωτήσεις. Δημιουργείτε παραγράφους και επιλέγετε προσεκτικά τις λέξεις που χρησιμοποιείτε.

* Πρέπει να θυμάστε, όταν δημοσιεύετε άρθρα τα οποία απαντούν σε κάποιες |ερωτήσεις, ότι ίσως χρειαστεί να επικοινωνήσετε με τον παραλήπτη, σε προσωπικό επίπεδο, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

* Αν κάποιος ­δυστυχώς είναι πολλοί­ στείλει υβριστικά μηνύματα, θα σας είναι δύσκολο να συνεννοηθείτε ­με ψηφιακές λέξεις. Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να τον αγνοήσετε. Πρέπει, όμως, και εσείς να προσέχετε το περιεχόμενο του κειμένου σας, ώστε να μην είναι προσβλητικό |ή ακατάλληλο για την ομάδα.

Tι Χρειάζεται για την Πρόσβαση στο Usenet

Για να χρησιμοποιήσετε το Usenet είναι απαραίτητο ένα πρόγραμμα που θα λειτουργεί ως αναγνώστης των ομάδων συζήτησης, ένας διακομιστής νέων, με τον οποίο θα επικοινωνεί το πρόγραμμα, και ένας λογαριασμός πρόσβασης στο Διαδίκτυο. Το Outlook Express (βρίσκεται εγκατεστημένο στα Windows 98) είναι ένα πρόγραμμα για την αποστολή και τη λήψη όχι μόνο ηλεκτρονικής αλληλογραφίας αλλά και άρθρων για ομάδες συζήτησης. Με δυο λόγια, το Outlook Express καλύπτει τόσο την υπηρεσία ταχυδρομείου όσο και την υπηρεσία Usenet. Υπάρχουν διάφορα τέτοιου είδους προγράμματα που μπορείτε να βρείτε δωρεάν στο Διαδίκτυο. Θα περιοριστούμε όμως στην παρουσίαση του Outlook Express, αφού υπάρχει εγκατεστημένο στην πλειονότητα των υπολογιστών και χρησιμοποιείται ευρέως και ως πρόγραμμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Όταν κατανοήσετε τις βασικές λειτουργίες, έννοιες και όρους, θα είστε σε θέση να χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε άλλο παρόμοιο πρόγραμμα.

Όλες οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών Διαδικτύου, παρέχουν τόσο υπηρεσία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου όσο και υπηρεσία Usenet. Το μόνο που χρειάζεται να γνωρίζετε είναι το όνομα του διακομιστή νέων της εταιρείας που σας παρέχει την υπηρεσία. Το όνομα του διακομιστή ξεκινά με τη λέξη «news.» και τελειώνει με τα αρχικά γράμματα της χώρας όπου βρίσκεται (.gr, .com, .it κ.λπ.). Ο διακομιστής νέων της εταιρείας Otenet, για παράδειγμα, είναι «news.otenet.gr», της Forthnet είναι «news.forthnet.gr» κ.ο.κ.

Υπηρεσία Usenet μέσω Web

Όπως και με την υπηρεσία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, υπάρχει η εναλλακτική λύση, να μη χρησιμοποιείτε δηλαδή συγκεκριμένο πρόγραμμα ανάγνωσης νέων και διακομιστή, αλλά έναν απλό browser, όπως ο Internet Explorer. Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να αναζητήσετε τοποθεσίες Web που προσφέρουν δωρεάν την υπηρεσία Usenet. Επίσης, όπως και με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, επισκέπτεστε την ιστοσελίδα που υποστηρίζει την υπηρεσία Usenet και, ακολουθώντας δεσμούς (επιλογές), διαβάζετε και δημιουργείτε άρθρα ομάδων συζήτησης. Τα βασικότερα πλεονεκτήματα της υπηρεσίας Usenet μέσω Web είναι: α. προσφέρεται δωρεάν, β. δεν απαιτεί λογαριασμό πρόσβασης στο Διαδίκτυο και γ. δεν χρειάζεται πρόγραμμα ανάγνωσης νέων, αφού την όλη διαδικασία αναλαμβάνει ο browser.

Το σημαντικότερο μειονέκτημα της υπηρεσίας Usenet μέσω Διαδικτύου αποτελεί η καθυστέρηση στη λήψη και την αποστολή άρθρων. Αν χρησιμοποιείτε το Outlook Express και το διακομιστή νέων μιας εταιρείας παροχής υπηρεσιών Internet, έχετε μεγαλύτερη ταχύτητα και ευελιξία στη δημιουργία και την ανάγνωση νέων. Επιπροσθέτως, δεν είστε υποχρεωμένοι να βλέπετε τις πολλές διαφημίσεις που εμφανίζονται στις ιστοσελίδες των εταιρειών που προσφέρουν υπηρεσίες Usenet.

Στον τόπο http://www.deja.com/ μπορείτε να βρείτε δωρεάν υπηρεσία Usenet. Χρειάζεστε μόνο έναν υπολογιστή με πρόσβαση στο Διαδίκτυο και ένα πρόγραμμα περιήγησης, όπως ο Internet Explorer ή ο Netscape Navigator. Ακολουθήστε τους δεσμούς στην ιστοσελίδα, συμπληρώστε τα απαραίτητα στοιχεία και θα μπορείτε να διαβάζετε και να δημιουργείτε άρθρα στις ομάδες συζήτησης που θέλετε. Επίσης, ο τόπος προσφέρει τη δυνατότητα να αναζητήσετε σε ολόκληρο το Usenet άρθρα ομάδων συζήτησης οποιουδήποτε θέματος.

Διαμορφώνοντας το Outlook Express

Πριν χρησιμοποιήσετε το Outlook Express πρέπει να το ρυθμίσετε δηλώνοντας κάποιες πληροφορίες, όπως το όνομα του διακομιστή νέων της εταιρείας που σας παρέχει την υπηρεσία, το όνομά σας και τη διεύθυνση της αλληλογραφίας σας. Πρέπει, όμως, να λάβετε υπόψη ότι τα στοιχεία που θα δώσετε στο πρόγραμμα θα εμφανίζονται στην αρχή κάθε άρθρου που δημοσιεύετε στις ομάδες συζήτησης. Έτσι, όσοι διαβάζουν άρθρα σας, θα γνωρίζουν ποιος τα δημοσίευσε και επιπλέον θα είναι σε θέση, έχοντας την ηλεκτρονική σας διεύθυνση, να σας απαντούν προσωπικά. Από την άλλη πλευρά, πολλοί χρήστες προτιμούν να διατηρούν την ανωνυμία τους, δίνοντας ψεύτικα στοιχεία. Αυτό συμβαίνει διότι υπάρχουν εταιρείες που καταγράφουν όλα τα άρθρα που δημοσιεύετε και σας καταχωρίζουν σε λίστες διευθύνσεων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την αποστολή διαφημιστικού υλικού. Τελικά, η ανωνυμία είναι δίκοπο μαχαίρι: από τη μία, εξασφαλίζετε τη μυστικότητα και γλιτώνετε από το ενοχλητικό διαφημιστικό ταχυδρομείο και την αρχειοθέτηση των άρθρων σας, από την άλλη όμως κανείς δε θα μπορεί να σας απαντήσει προσωπικά και δεν θα ξέρει ποιος πραγματικά δημοσίευσε τα άρθρα. Η επιλογή είναι δική σας, όπως και οι συνέπειες...

Κάντε διπλό κλικ στο εικονίδιο του Outlook Express στην επιφάνεια εργασίας ή κάντε κλικ στο «Έναρξη*Προγράμματα*Outlook Express». Εναλλακτικά, μπορείτε να το ανοίξετε και από το κουμπί αλληλογραφίας του Internet Explorer. Ας δούμε ένα προς ένα τα βήματα που ακολουθούμε για να ενεργοποιήσουμε τον αναγνώστη ομάδων συζήτησης που περιέχει το πρόγραμμα.

Βήμα 1ο

Κάντε κλικ στην επιλογή «Εργαλεία*Λογαριασμοί...».

Βήμα 2ο

Από το παράθυρο διαλόγου «Λογαριασμοί Internet» επιλέξτε «Προσθήκη*Συζητήσεις...».

Βήμα 3ο

Πληκτρολογήστε το όνομά σας. Μην ξεχνάτε ότι θα εμφανίζεται στην αρχή των άρθρων που δημοσιεύετε.

Βήμα 4ο

Πληκτρολογήστε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση. Θα εμφανίζεται στην αρχή του άρθρου μαζί με το όνομά σας.

Βήμα 5ο

Δώστε το όνομα του διακομιστή της εταιρείας που σας παρέχει την υπηρεσία Usenet. Γενικά, τα ονόματα των διακομιστών νέων (διακομιστής NNTP) αρχίζουν με τη λέξη «news.». Προσέξτε, για παράδειγμα, ότι στη συγκεκριμένη φωτογραφία έχουμε δώσει το όνομα του διακομιστή της εταιρείας Otenet, «news.otenet.gr».

Βήμα 6ο

Πληκτρολογήστε ένα όνομα που θα περιγράφει όλες τις πληροφορίες του λογαριασμού «Συζητήσεις», για παράδειγμα, «Usenet Otenet».

Βήμα 7ο

Επιλέξτε τη μέθοδο που θα χρησιμοποιείτε για να συνδέεστε με το Διαδίκτυο. Η προεπιλεγμένη μέθοδος είναι μέσω τηλεφωνικής γραμμής.

Βήμα 8ο

Εάν έχετε δημιουργήσει περισσότερες από μία συνδέσεις μέσω τηλεφώνου για την πρόσβαση στο Διαδίκτυο, επιλέξτε αυτήν που θα χρησιμοποιείτε όταν ενεργοποιείτε το Outlook Express. Αν δεν έχετε σύνδεση μέσω τηλεφώνου, μπορείτε να δημιουργήσετε μία. Στο πλαίσιο εμφανίζονται όλες οι υπάρχουσες συνδέσεις.

Βήμα 9ο

Κάντε κλικ στην επιλογή «Τέλος», για να αποθηκεύσετε τις ρυθμίσεις και να ενεργοποιήσετε τον αναγνώστη συζητήσεων του προγράμματος.

Μόλις ολοκληρώσετε τα βήματα διαμόρφωσης του Outlook, μπορείτε να πατήσετε στην καρτέλα «Συζητήσεις», στο παράθυρο διαλόγου «Λογαριασμοί Internet», για να δείτε και να επιβεβαιώσετε το λογαριασμό ομάδων συζήτησης που δημιουργήσατε. Πατήστε το κουμπί «Κλείσιμο» και το Outlook αυτόματα θα σας ρωτήσει αν θέλετε να δείτε μια λίστα με τις διαθέσιμες ομάδες συζήτησης. Απαντώντας θετικά, το πρόγραμμα θα συνδεθεί και θα αρχίσει να σας εμφανίζει τις υπάρχουσες ομάδες συζήτησης. Τώρα είστε έτοιμοι να εξερευνήσετε τον κόσμο του Usenet...

 

Το μήνυμα που βλέπετε στην αριστερή φωτογραφία εμφανίζεται από το Outlook Express, όταν δεν έχετε εγγραφεί σε καμία ομάδα συζήτησης. Απαντώντας θετικά για την εμφάνιση της λίστας με τις διαθέσιμες ομάδες συζήτησης, το πρόγραμμα σε ελάχιστα λεπτά θα μεταφέρει μερικές χιλιάδες ομάδες, όπως φαίνεται στη δεξιά φωτογραφία. Απαραίτητη προϋπόθεση, αν δεν έχετε εμφανίσει ποτέ ξανά τη συγκεκριμένη λίστα, αποτελεί να είστε συνδεδεμένοι με το Internet.

Σημείωση

Μπορείτε να διαμορφώσετε το Outlook Express με περισσότερους από έναν διακομιστές συζητήσεων, ακολουθώντας την ίδια διαδικασία που περιγράψαμε. Από τη λίστα φακέλων ή τη γραμμή Outlook έχετε τη δυνατότητα να επιλέξετε το όνομα του διακομιστή που θα χρησιμοποιήσετε.

Xρησιμοποιώντας το Outlook Express

Εγγραφή στις ομάδες συζήτησης

Το επόμενο βήμα μετά τη διαμόρφωση του Outlook Express είναι να εμφανίσετε τις διαθέσιμες ομάδες συζήτησης και να επιλέξετε ποιες από αυτές θέλετε να παρακολουθείτε. Όπως αναφέραμε, το πρόγραμμα σας ρωτά αν θέλετε να εμφανίσετε τις διαθέσιμες ομάδες μόλις καθορίσετε επιτυχώς τις απαραίτητες ρυθμίσεις. Αν δεν εμφανιστεί η λίστα, είτε γιατί απαντήσατε αρνητικά στο σχετικό παράθυρο διαλόγου είτε γιατί εκείνη τη στιγμή δεν ήσαστε συνδεδεμένοι, μην ανησυχείτε. Την επόμενη φορά που θα ανοίξετε το Outlook Express, πατήστε το συνδυασμό πλήκτρων «Ctrl+w» ή κάντε κλικ στο όνομα του λογαριασμού συζήτησης που δημιουργήσατε και εμφανίζεται στη γραμμή Outlook (εικόνα-1). Επιλέξτε τις ομάδες στις οποίες θέλετε να εγγραφείτε (με διπλό κλικ ή από την επιλογή «Εγγραφή»), για να διαβάζετε τα άρθρα τους. Όσες ομάδες επιλέξετε, θα εμφανίζονται στη γραμμή Outlook κάτω από το όνομα λογαριασμού.

Εικόνα 1 : Πατώντας το συνδυασμό πλήκτρων «Ctrl+w» ή κάνοντας κλικ στην επιλογή «Εργαλεία*Ομάδες συζήτησης...», θα εμφανιστεί η λίστα με τις διαθέσιμες ομάδες. Επιλέξτε με διπλό κλικ όσες ομάδες συζήτησης σας ενδιαφέρουν να παρακολουθείτε. Εναλλακτικά, μπορείτε, κρατώντας πατημένο το πλήκτρο «Ctrl», να επιλέξετε τις ομάδες που θέλετε, και να κάνετε κλικ στην επιλογή «Εγγραφή».

Εμφάνιση και ανάγνωση άρθρων

Αφού λοιπόν βρείτε και επιλέξετε τις ομάδες που σας ενδιαφέρουν και θέλετε να παρακολουθήσετε, το επόμενο βήμα είναι να εμφανίσετε και να διαβάσετε τα άρθρα που περιλαμβάνουν. Το παράθυρο του Outlook Express, αλλά και η διαδικασία για την ανάγνωση των άρθρων, είναι τα ίδια με του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Από τη λίστα φακέλων επιλέγετε ομάδα συζήτησης και τα άρθρα της εμφανίζονται στη λίστα άρθρων (εικόνα-2). Κάντε κλικ στο άρθρο που σας ενδιαφέρει και το κείμενό του θα εμφανιστεί στην περιοχή προεπισκόπησης. Εάν κάνετε διπλό κλικ στο άρθρο, το περιεχόμενό του θα εμφανιστεί σε ξεχωριστό παράθυρο.

Θα παρατηρήσετε ότι πολλά μηνύματα εμφανίζουν το σύμβολο της πρόσθεσης «+». Αν κάνετε κλικ πάνω στο σύμβολο «+» ενός άρθρου, θα εμφανιστούν από κάτω και λίγο δεξιότερα όλες οι απαντήσεις που αναφέρονται στο άρθρο αυτό. Το σύμβολο της πρόσθεσης θα μετατραπεί σε σύμβολο αφαίρεσης «-». Για να συμπτύξετε τη λίστα, κάντε πάλι κλικ στο σύμβολο της αφαίρεσης «-». Το αρχικό μήνυμα, μαζί με όλα τα απαντητικά που αναφέρονται σε αυτό, ονομάζεται «συνομιλία» (εικόνα 3).

Εικόνα 2: Στη λίστα φακέλων εμφανίζονται οι ομάδες που έχετε επιλέξει να παρακολουθείτε. Από το ίδιο σημείο επιλέγετε την ομάδα της οποίας τα άρθρα θέλετε να εμφανίσετε. Ο αριθμός δίπλα από το όνομα μιας ομάδας δηλώνει τον αριθμό των διαθέσιμων άρθρων (για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευτείτε τη γραμμή κατάστασης). Στη διαιρούμενη οθόνη, ακριβώς δεξιότερα, εμφανίζεται η λίστα των άρθρων της ομάδας συζήτησης (πάνω μέρος), ενώ στην περιοχή προεπισκόπησης το περιεχόμενό τους.

Εικόνα 3: Η ομαδοποίηση μηνυμάτων κατά συνομιλία σάς επιτρέπει να βρίσκετε γρηγορότερα τα μηνύματα που ψάχνετε και κυρίως να τα διαχειρίζεστε με μεγάλη ευκολία. Εντούτοις, έχετε τη δυνατότητα να εμφανίζετε τα άρθρα μεμονωμένα, χωρίς να ξεχωρίζουν το αρχικό μήνυμα και τα απαντητικά που ακολουθούν. Μέσα από την επιλογή «Προβολή*Ταξινόμηση Κατά*Ομαδοποίηση Μηνυμάτων Κατά Συνομιλία», μπορείτε να ενεργοποιείτε και να απενεργοποιείτε την ομαδοποίηση των άρθρων. Στη φωτογραφία αριστερά φαίνεται ξεκάθαρα ότι τα άρθρα είναι ομαδοποιημένα κατά συνομιλία. Το σύμβολο της αφαίρεσης «-» δίπλα από ένα μήνυμα σημαίνει ότι έχετε επεκτείνει τη λίστα και έχετε εμφανίσει και τα υπόλοιπα μηνύματα. Αντίθετα, στη δεξιά φωτογραφία, που έχουμε απενεργοποιημένη την ομαδοποίηση κατά συνομιλία, τα άρθρα εμφανίζονται χωρίς κανένα σύμβολο και σε μία συνεχόμενη λίστα.

Προβολή της Λίστας Άρθρων

Ένα άρθρο, όπως ίσως έχετε διαπιστώσει, αποτελείται από δύο μέρη: την επικεφαλίδα, που περιλαμβάνει κάποιες συνοπτικές πληροφορίες, και το κυρίως κείμενο. Η επικεφαλίδα ενός άρθρου περιέχει τις πληροφορίες που εμφανίζονται στη λίστα άρθρων και είναι οι εξής: το θέμα του άρθρου, το όνομα του αποστολέα, η ώρα και η ημερομηνία δημοσίευσής του, το μέγεθός του και ο αριθμός γραμμών. Έχετε τη δυνατότητα να αποκρύψετε όσες στήλες επικεφαλίδων δεν χρειάζεστε ή ακόμη και να τους αλλάξετε θέση. Κάντε κλικ στην επιλογή «Προβολή*Στήλες» και από το παράθυρο διαλόγου «Στήλες» επιλέξτε ποιες στήλες και με ποια σειρά θα εμφανίζονται στη λίστα άρθρων.

Ένα πρόβλημα που είναι πολύ πιθανόν να αντιμετωπίσετε με τις ομάδες συζήτησης είναι ο μεγάλος αριθμός άρθρων. Υπάρχουν ομάδες στις οποίες συμμετέχουν πολλοί χρήστες, με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται τεράστιος όγκος κειμένων. Ένας τρόπος για να βάλετε σε τάξη τα δεκάδες άρθρα που μπορεί να σας εμφανιστούν για να εξετάσετε είναι η ταξινόμηση που γίνεται με ένα απλό κλικ στην επικεφαλίδα στήλης. Όταν το βέλος πάνω στην επικεφαλίδα στήλης είναι προς τα πάνω, σημαίνει ότι τα άρθρα ταξινομούνται με αύξουσα σειρά, ενώ, όταν δείχνει προς τα κάτω, ταξινομούνται με φθίνουσα σειρά. Το ίδιο μπορείτε να πετύχετε, αν κάνετε δεξί κλικ στην επικεφαλίδα στήλης και από το αναδυόμενο μενού επιλέξετε αύξουσα ή φθίνουσα ταξινόμηση, ή αν επιλέξετε «Προβολή*Ταξινόμηση Κατά».

Ένας γρήγορος τρόπος για να βρίσκετε τα μηνύματα που σας ενδιαφέρουν είναι η ταξινόμηση. Η διαδικασία επιτυγχάνεται με πολλούς τρόπους. Ο γρηγορότερος είναι να κάνετε ένα απλό κλικ στην επικεφαλίδα στήλης (Θέμα, Από) βάσει της οποίας θέλετε να γίνει η ταξινόμηση. Το βέλος πάνω στην επικεφαλίδα θα σας υποδεικνύει αν είναι σε αύξουσα (δείχνει προς τα πάνω) ή σε φθίνουσα (δείχνει προς τα κάτω) σειρά.

Το Outlook Express παρέχει τη δυνατότητα να αναζητήσετε ένα συγκεκριμένο άρθρο μέσα από μία ομάδα συζήτησης. Επιλέξτε την ομάδα στην οποία θέλετε να ψάξετε, και κάντε κλικ στο «Επεξεργασία*Εύρεση μηνύματος». Στο παράθυρο διαλόγου που εμφανίζεται πληκτρολογήστε το θέμα ή τον αποστολέα, ή καθορίστε το εύρος ημερομηνιών που πιστεύετε ότι δημοσιεύθηκε. Στη συγκεκριμένη φωτογραφία, αναζητούμε τα άρθρα που περιλαμβάνουν τη λέξη «space» στον τίτλο θέματος και έχουν δημοσιευθεί μετά την 1/9/2000.

Αντί να χρησιμοποιείτε την μπάρα κύλισης και να ελέγχετε ένα προς ένα τα ονόματα των ομάδων συζήτησης, μπορείτε να πληκτρολογήσετε ένα όνομα-θέμα στο πλαίσιο «Εμφάνιση των Ομάδων Συζήτησης που Περιέχουν». Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι σας ενδιαφέρει η μουσική και θέλετε να εμφανίσετε τις ομάδες συζήτησης που ασχολούνται με τη μουσική. Στο πλαίσιο «Εμφάνιση των Ομάδων Συζήτησης που Περιέχουν» πληκτρολογήστε τη λέξη «music», στη λίστα θα εμφανιστούν μόνο οι ομάδες των οποίων τα ονόματα συμφωνούν με τη λέξη που δώσατε.

Σημείωση

Αρχικά, μόνο οι πληροφορίες που αφορούν στον τίτλο θέματος, στον αποστολέα, στην ημερομηνία και στο μέγεθος των άρθρων μεταφέρονται στον υπολογιστή σας. Το κείμενο ενός άρθρου θα μεταφερθεί μόνο αν επιλέξετε να το διαβάσετε.

Επίσης, στη λίστα άρθρων των ομάδων συζήτησης, όσα μηνύματα δεν έχετε διαβάσει εμφανίζονται με έντονη γραφή και κίτρινο εικονίδιο σελίδας, ενώ τα υπόλοιπα εμφανίζονται με εικονίδιο λευκής σελίδας και απενεργοποιημένη την έντονη γραφή.

Είναι δυνατόν μέσα από ένα πρόγραμμα περιήγησης, όπως ο Internet Explorer ή ο Netscape Navigator, να καθορίσετε μία συγκεκριμένη ομάδα συζήτησης για να σας εμφανιστούν τα μηνύματά της. Στο πλαίσιο στο οποίο πληκτρολογείτε τη διεύθυνση, δώστε τη λέξη «news:» ακολουθούμενη από το όνομα της ομάδας συζήτησης. Παραδείγματος χάριν, πληκτρολογήστε «news:sci.space.tech». Το πρόγραμμα περιήγησης αναγνωρίζοντας τη λέξη «news», ανοίγει τον αναγνώστη ομάδων συζήτησης και εμφανίζει τα μηνύματα που περιλαμβάνονται σε αυτή την ομάδα. Αν υποθέσουμε ότι δώσατε την εντολή μέσα από τον Internet Explorer, τότε θα δείτε το Outlook Express να ανοίγει και να σας εμφανίζει τα άρθρα της ομάδας.

Απάντηση και Δημοσίευση Άρθρου

Ανάλογα με τον τρόπο δημοσίευσης, τα άρθρα χωρίζονται σε δύο τύπους. Ο πρώτος αφορά στα άρθρα τα οποία είναι απαντήσεις σε άλλα, ενώ ο δεύτερος στα τελείως νέα άρθρα που δεν έχουν καμία σχέση με τα υπόλοιπα που δημοσιεύονται στην ομάδα συζήτησης. Ας εξετάσουμε την πρώτη περίπτωση.

Διαβάζετε ένα άρθρο στο οποίο ο συντάκτης εκφράζει κάποιες απορίες. Αποφασίζετε, λοιπόν, να δημοσιεύσετε μία απάντηση. Έχετε την επιλογή είτε να απαντήσετε στην ομάδα συζήτησης, όπου όλα τα μέλη της θα διαβάσουν το άρθρο σας, είτε να απαντήσετε προσωπικά στο συντάκτη. Τις περισσότερες φορές θα απαντάτε στην ομάδα συζήτησης και όχι προσωπικά στο συντάκτη, ώστε να επωφελούνται όλα τα μέλη της ομάδας που ενδιαφέρονται για τα ίδια θέματα ­το ίδιο αντίστοιχα πράττουν και οι υπόλοιποι από την πλευρά τους.

Από τις επιλογές στην μπάρα εργαλείων του Outlook Express, μπορείτε γρήγορα να απαντήσετε σε ένα άρθρο. Παρατηρήστε ότι οι επιλογές δεν αλλάζουν σημαντικά (για την ακρίβεια καθόλου) όταν από το φάκελο ηλεκτρονικής αλληλογραφίας μεταφέρεστε στο φάκελο των ομάδων συζήτησης. Υπάρχει η επιλογή της απάντησης στην ομάδα συζήτησης, της προσωπικής απάντησης στο συντάκτη και της προώθησης του μηνύματος. Επιλέξτε το άρθρο στο οποίο θέλετε να απαντήσετε, και πατήστε το κουμπί «Απάντηση στην ομάδα» της μπάρας εργαλείων. Θα εμφανιστεί ένα ξεχωριστό παράθυρο στο οποίο μπορείτε να πληκτρολογήσετε την απάντησή σας. Παρατηρήστε ότι η γραμμή θέματος (εικόνα 4) αποτελείται από τα γράμματα «Re:», που ακολουθούνται από τον τίτλο του αρχικού μηνύματος. Τα γράμματα «Re:» προέρχονται από τη λέξη «Reply» (απάντηση) και προσθέτονται για να δείξουν ότι το άρθρο σας είναι μία απάντηση. Προσοχή, αν αλλάξετε τον τίτλο θέματος, το άρθρο σας δεν θα δημοσιευθεί ως απάντηση, αλλά θα ξεκινήσει μία νέα συνομιλία. Πληκτρολογήστε το μήνυμά σας και, μόλις τελειώσετε, πατήστε το κουμπί «Δημοσίευση». Το άρθρο σας θα κάνει το γύρο του κόσμου και θα καταχωριστεί ως απάντηση κάτω από το αρχικό μήνυμα.

Σε όσα άρθρα απαντάμε, το Outlook Express και όλα τα υπόλοιπα προγράμματα του είδους συμπεριλαμβάνουν το άρθρο στην απάντησή μας, ώστε να μπορέσουν τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας συζήτησης να παρακολουθήσουν τη συνομιλία. Για να ξεχωρίζει η απάντησή μας, το κείμενο του αρχικού άρθρου ξεκινά από το σύμβολο του μεγαλυτέρου «>» (εικόνα 4).

Υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες απαιτείται να απαντήσετε σε ένα άρθρο απευθείας στο συντάκτη του, χωρίς να δημοσιευθεί η απάντηση στην ομάδα συζήτησης. Αυτό μπορεί να συμβεί για πολλούς λόγους: είτε γιατί ο συντάκτης ζητά προσωπική απάντηση μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είτε γιατί θέλετε να κρατήσετε μυστική την απάντησή σας από τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Η διαδικασία είναι σχεδόν η ίδια με αυτήν που περιγράψαμε παραπάνω. Επιλέξτε το άρθρο στο οποίο θέλετε να απαντήσετε και πατήστε το κουμπί «Απάντηση» της μπάρας εργαλείων.

Στην οθόνη σας θα εμφανιστεί ένα νέο παράθυρο (ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αυτήν τη φορά), για να πληκτρολογήσετε την απάντησή σας. Τα πλαίσια «Προς:» και «Θέμα:» συμπληρώνονται αυτόματα από το πρόγραμμα, καθώς, επίσης, αυτόματα συμπεριλαμβάνεται και το αρχικό μήνυμα (στην περιοχή κειμένου). Πληκτρολογήστε την απάντησή σας και κάντε κλικ στο κουμπί «Αποστολή». Το μήνυμά σας θα μεταφερθεί στη διεύθυνση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας του παραλήπτη, χωρίς η ομάδα συζήτησης να το δει ποτέ.

Την προώθηση μηνύματος μπορείτε να τη χρησιμοποιείτε όταν πιστεύετε ότι κάποιος γνωστός σας θέλει να λάβει γνώση του περιεχομένου ενός άρθρου. Για να «προωθήσετε» ένα άρθρο, επιλέξτε το και πατήστε το κουμπί «Προώθηση» της μπάρας εργαλείων. Στο νέο παράθυρο που εμφανίζεται παρατηρήστε ότι το πλαίσιο «Προς:» είναι κενό (αφού πρέπει να συμπληρώσετε την ηλεκτρονική διεύθυνση του παραλήπτη) και ο τίτλος θέματος περιλαμβάνει τα γράμματα «Fw:» ­από τη λέξη «Forward» που δηλώνει την «προώθηση».

Σημείωση

Όσοι είστε εξοικειωμένοι με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, θα διαπιστώσετε ότι δεν υπάρχουν πολλές διαφορές στον τρόπο απάντησης, δημιουργίας και δημοσίευσης ενός άρθρου. Άλλωστε, τόσο οι ομάδες συζήτησης όσο και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο είναι άμεσα συνδεδεμένα μεταξύ τους και το πιο πιθανό είναι, όταν εργάζεστε με τις ομάδες συζήτησης, να χρησιμοποιείτε και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

Εικόνα 4: Αν κάνετε κλικ στο κουμπί «Απάντηση στην ομάδα» της μπάρας εργαλείων, θα σας εμφανιστεί ένα νέο παράθυρο για να συμπληρώσετε το απαντητικό σας άρθρο. Ο τίτλος θέματος συμπληρώνεται αυτόματα από το Outlook Express, ενώ συμπεριλαμβάνεται και το αρχικό άρθρο, του οποίου ξεχωρίζει το κείμενο από το σύμβολο του μεγαλυτέρου «>». Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να πληκτρολογήσετε την απάντησή σας και να κλικάρετε στο κουμπί «Δημοσίευση».

Είτε επιλέξετε απάντηση στην ομάδα συζήτησης (αριστερή φωτογραφία) είτε προσωπική απάντηση στο συντάκτη ενός άρθρου (δεξιά φωτογραφία), τα παράθυρα διαλόγου είναι σχεδόν παρόμοια. Το πλαίσιο «Θέμα:», το πλαίσιο του αποστολέα («Ομάδες συζήτησης:» και «Προς:») και το κείμενο του αρχικού άρθρου συμπληρώνονται αυτόματα από το Outlook Express.

Σημείωση

Όταν θέλετε να δημοσιεύσετε άρθρα και γενικότερα να «συνομιλήσετε» με μία ομάδα συζήτησης για πρώτη φορά, είναι καλό να διαβάζετε τα κείμενα FAQ, τα οποία περιέχουν απαντήσεις στις ερωτήσεις που γίνονται συχνότερα. Έχει παρατηρηθεί ότι οι περισσότεροι αρχάριοι χρήστες κάνουν τις ίδιες ερωτήσεις. Για να αποφεύγονται λοιπόν οι επαναλήψεις, που είναι κουραστικές για τα μέλη μιας ομάδας, συντάσσονται τα FAQ. Για τις πιο σημαντικές βασικές κατηγορίες υπάρχουν ομάδες συζήτησης στις οποίες δημοσιεύονται FAQ. Το όνομά τους αποτελείται από το όνομα της κατηγορίας που ακολουθείται από τη λέξη «answers». Τα κείμενα FAQ από την κατηγορία «alt» θα τα βρείτε στην ομάδα συζήτησης «alt.answers», από την κατηγορία «comp» στην ομάδα «comp.answers», από την κατηγορία «sci» στην ομάδα «sci.answers» κ.ο.κ.

Δημιουργία Νέου Άρθρου

Για να δημοσιεύσετε ένα νέο άρθρο (δεν θα λύνετε μόνο εσείς τις απορίες των άλλων), πατήστε το κουμπί «Σύνθεση Μηνύματος» της μπάρας εργαλείων. Στο πλαίσιο «Προς:», πληκτρολογήστε το όνομα της ομάδας συζήτησης στην οποία απευθύνετε το άρθρο και στο πλαίσιο «Θέμα:» ένα σύντομο και περιγραφικό τίτλο για το περιεχόμενό του. Αν θέλετε να στείλετε το άρθρο σας σε περισσότερες από μία ομάδες συζήτησης, πληκτρολογήστε τα ονόματά τους, το ένα μετά το άλλο, διαχωρίζοντάς τα με κόμμα «,» ή ερωτηματικό «;». Επίσης, είναι δυνατόν να στείλετε αντίγραφο του άρθρου σας σε μία ηλεκτρονική διεύθυνση, πληκτρολογώντας την στο πλαίσιο «Κοιν:». Στην περιοχή μηνύματος πληκτρολογήστε το κείμενό σας. Εάν θέλετε, υπάρχει η δυνατότητα να εμφανίσετε την μπάρα εργαλείων με τις επιλογές της μορφοποίησης κειμένου, ώστε να επιλέξετε γραμματοσειρά, μέγεθος, να καθορίσετε στιλ, να τονίσετε και να αλλάξετε χρώμα σε φράσεις ή λέξεις (για λεπτομέρειες δείτε την εικόνα 5). Μόλις τελειώσετε, πατήστε το κουμπί «Δημοσίευση» της μπάρας εργαλείων, για να ξεκινήσετε μία νέα συνομιλία.

Προτού ξεκινήσετε να στέλνετε άρθρα, καλό είναι να κάνετε μερικές δοκιμές. Υπάρχουν ομάδες ειδικά για το λόγο αυτό. Τα ονόματα των «δοκιμαστικών» ομάδων συζήτησης περιλαμβάνουν τη λέξη «test», όπως, για παράδειγμα, «alt.test», «comp.test», «misc.test» κ.λπ. Συνθέστε λοιπόν μερικά δοκιμαστικά άρθρα και στείλτε τα άφοβα σε μία από αυτές τις ομάδες. Ύστερα από λίγο μπορείτε να ελέγξετε αν δημοσιεύθηκαν σωστά.

Εικόνα 5: Αντίθετα από το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο που η προεπιλεγμένη μορφή κειμένου είναι η HTML, στα άρθρα συναντάμε ως προεπιλεγμένη τη μορφή απλού κειμένου. Αυτό συμβαίνει διότι τα περισσότερα προγράμματα ανάγνωσης ομάδων συζήτησης δεν υποστηρίζουν τη μορφή HTML. Παρ' όλα αυτά, το Outlook Express σάς δίνει τη δυνατότητα να επιλέξετε τη μορφή κειμένου που θα έχει το άρθρο σας. Στην περίπτωση του απλού κειμένου (αριστερή φωτογραφία) η μπάρα εργαλείων μορφοποίησης κειμένου δεν εμφανίζεται και δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έντονη ή πλάγια γραφή, να καθορίσετε στιλ κ.λπ. Για να αλλάξετε τη μορφή σε HTML, κάντε κλικ στην επιλογή «Μορφή° Εμπλουτισμένο Κείμενο (HTML)». Θα εμφανιστεί η μπάρα μορφοποίησης κειμένου (δεξιά φωτογραφία), για να επιλέξετε γραμματοσειρά, μέγεθος κ.λπ. Αν δεν υπάρχει κάποιος σημαντικός λόγος, συνιστούμε τα άρθρα που στέλνετε στις ομάδες συζήτησης να έχουν τη μορφή απλού κειμένου.

Η αποστολή του ίδιου άρθρου σε διαφορετικές ομάδες συζήτησης είναι λανθασμένη τακτική και εφαρμόζεται σε σπάνιες περιπτώσεις. Αν το κρίνετε αναγκαίο, συμπληρώστε τα ονόματα των ομάδων συζήτησης στο πλαίσιο «Προς:», διαχωρίζοντάς τα με ερωτηματικό «;» ή κόμμα «,». Επειδή κάποιες στιγμές (μάλλον όλες) θα βρείτε κουραστική την πληκτρολόγηση των ονομάτων των ομάδων συζήτησης, μπορείτε απλώς να τις επιλέξετε. Κάντε κλικ στο κίτρινο εικονίδιο που βρίσκεται δίπλα στο πλαίσιο «Ομάδες Συζήτησης» και από το νέο παράθυρο διαλόγου επιλέξτε σε ποιες ομάδες θα στείλετε το άρθρο σας.

Προσάρτηση Αρχείων

Μαζί με τα άρθρα σας μπορείτε να στείλετε ένα ή περισσότερα αρχεία. Αυτά θα σταλούν ως συνημμένα και μπορούν να περιέχουν οτιδήποτε θέλετε. Δεν πρέπει, άλλωστε, να ξεχνάτε ότι τα άρθρα στο Usenet δεν συμπεριλαμβάνουν μόνο κείμενο, αλλά και εικόνες, ήχους κ.λπ. Ασφαλώς, όσο πιο μεγάλο είναι το αρχείο, τόσο περισσότερο χρόνο χρειάζεστε για την αποστολή του ή για την παραλαβή του.

Συνθέστε το άρθρο σας και συμπληρώστε τα πεδία του αποστολέα και του θέματος, όπως δείξαμε στις προηγούμενες σελίδες. Για να προσαρτήσετε ένα ή περισσότερα αρχεία, πατήστε το εικονίδιο του συνδετήρα που βρίσκεται στην μπάρα εργαλείων, ή κάντε κλικ στο «Εισαγωγή*Συνημμένο Αρχείο» από την μπάρα επιλογών. Από το παράθυρο διαλόγου «Εισαγωγή Συνημμένου», εντοπίστε το αρχείο, επιλέξτε το και κάντε κλικ στο πλήκτρο «Επισύναψη». Εναλλακτικά, μπορείτε με διπλό κλικ στο όνομα του αρχείου να το προσαρτήσετε αυτόματα. Τα συνημμένα αρχεία αντιπροσωπεύονται από τα αντίστοιχα εικονίδιά τους, τα οποία εμφανίζονται στο τέλος του παραθύρου του μηνύματος.

Σημείωση

Στο Usenet δεν υπάρχουν έλεγχος και λογοκρισία. Ο καθένας μπορεί ελεύθερα να δημοσιεύει οτιδήποτε. Παρ' όλα αυτά, μπορεί ορισμένες ομάδες συζήτησης να ελέγχονται. Αυτές ονομάζονται «ρυθμιζόμενες» (moderated) και δεν δημοσιεύονται άρθρα αν πρώτα δεν ελεγχθούν από τον υπεύθυνο. Συνήθως, οι άνθρωποι αυτοί δεν λογοκρίνουν, αλλά απαγορεύουν τη δημοσίευση ­κυρίως­ διαφημιστικών άρθρων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλοί χρήστες προτιμούν τις ρυθμιζόμενες (moderated) ομάδες, επειδή δεν πρόκειται να σπαταλήσουν το χρόνο τους διαβάζοντας μηνύματα με άχρηστο περιεχόμενο.

Το συνημμένο αρχείο αντιπροσωπεύεται από το αντίστοιχο εικονίδιό του στο τέλος του άρθρου. Όσο μεγαλύτερο είναι σε μέγεθος ένα άρθρο τόσο περισσότερο χρόνο χρειάζεστε για την αποστολή ή την παραλαβή του. Η όλη διαδικασία είναι ίδια με την αποστολή συνημμένων αρχείων μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Ένα δοκιμαστικό άρθρο έτοιμο για αποστολή. Προσέξτε ότι, εκτός από κείμενο, περιέχει και δύο εικόνες. Ένας καλός τρόπος για να πειραματιστείτε με την αποστολή συνημμένων αρχείων είναι οι δοκιμαστικές ομάδες συζήτησης. Ανατρέξτε στις προηγούμενες σελίδες στις οποίες αναφέρουμε ονόματα ομάδων συζήτησης ειδικά για το σκοπό αυτό.

Σημείωση

Όπως ισχύει και με τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μπορείτε να συνθέσετε τα άρθρα σας όταν δεν είστε συνδεδεμένοι με το Διαδίκτυο. Πληκτρολογήστε τα κείμενα των άρθρων σας και, όταν είστε έτοιμοι, συνδέεστε και τα αποστέλλετε. Τα άρθρα προς αποστολή αποθηκεύονται στο φάκελο «Εξερχόμενα» μαζί με τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Επίσης, μπορείτε οποιαδήποτε στιγμή να διακόψετε την πληκτρολόγηση ενός άρθρου, να το αποθηκεύσετε και να συνεχίσετε αργότερα.

Τα Φίλτρα

Με τη συνεχή χρήση του Usenet θα ανακαλύψετε ότι είναι πολλά τα ανεπιθύμητα μηνύματα (διαφημιστικά, υβριστικά κ.λπ.) και κυρίως ενοχλητικά. Για το λόγο αυτόν υπάρχουν τα φίλτρα, τα οποία μπορούν να «φιλτράρουν» τα εισερχόμενα άρθρα και να εξαιρούν όσα έχετε δηλώσει ως ανεπιθύμητα. Τα κριτήρια απόρριψης άρθρων καθορίζονται βάσει θέματος, αποστολέα, μεγέθους και χρονικής διάρκειας παραμονής στην ομάδα συζήτησης. Για να εμφανίσετε το παράθυρο διαλόγου των φίλτρων, κάντε κλικ στο «Εργαλεία*Φίλτρα Ομάδων Συζήτησης» της μπάρας επιλογών. Πατήστε στο κουμπί «Προσθήκη», για να δηλώσετε τα κριτήρια εμφάνισης των άρθρων. Επιλέξτε τις ομάδες συζήτησης των οποίων τα μηνύματα θέλετε να φιλτράρετε από την αναδιπλούμενη λίστα «Ομάδα(-ες):». Στη συνέχεια, πρέπει να θέσετε τα κριτήρια εμφάνισης των μηνυμάτων. Αν δεν θέλετε να εμφανίζονται τα μηνύματα ενός συγκεκριμένου αποστολέα, πληκτρολογήστε το όνομά του στο πλαίσιο «Αποστολέας:». Το ίδιο κάντε αν δεν θέλετε να εμφανίζονται μηνύματα που περιλαμβάνουν μία συγκεκριμένη λέξη-φράση στον τίτλο θέματος. Για παράδειγμα, αν ο αποστολέας «Nick» στέλνει συνέχεια διαφημιστικά άρθρα τα οποία έχουν τίτλο θέματος «spam», τότε πληκτρολογήστε το όνομά του στο πλαίσιο «Αποστολέας:» και τη λέξη «spam» στο πλαίσιο «Θέμα:». Τέλος, μπορείτε να καθορίσετε το μέγιστο αριθμό γραμμών ενός άρθρου και το μέγιστο αριθμό ημερών που είναι καταχωρισμένο στην ομάδα συζήτησης.

Δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό κριτηρίων που μπορείτε να καθορίσετε και έχετε τη δυνατότητα να επαναλάβετε τη διαδικασία όσες φορές θέλετε. Στο παράθυρο διαλόγου «Φίλτρα ομάδων συζήτησης» και στο πλαίσιο περιγραφή εμφανίζονται τα κριτήρια που έχετε θέσει. Για να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε προσωρινά ένα φίλτρο, κάντε κλικ στο σημαδάκι που εμφανίζεται αριστερά από την περιγραφή του κριτηρίου. Για να καταργήσετε ή να αλλάξετε ένα φίλτρο, επιλέξτε το και πατήστε «Κατάργηση» ή «Ιδιότητες» αντίστοιχα. Με τα κουμπιά «Μετακίνηση επάνω» και «Μετακίνηση κάτω» βάζετε τα φίλτρα σε σειρά προτεραιότητας.

Τα φίλτρα είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για να απορρίπτετε την εμφάνιση ανεπιθύμητων άρθρων. Από το παράθυρο διαλόγου «Φίλτρα ομάδων συζήτησης» μπορείτε προσωρινά να απενεργοποιήσετε ένα φίλτρο και οποιαδήποτε στιγμή αργότερα να το ενεργοποιήσετε. Τα κριτήρια που θα θέσετε για την εμφάνιση των άρθρων εξαρτώνται από τις ομάδες συζήτησης και θα τα ανακαλύψετε σιγά σιγά όσο περισσότερο γνωρίζετε τον κόσμο του Usenet.

Η διαγραφή σας από μία ομάδα συζήτησης μπορεί να γίνει πολύ γρήγορα από τη λίστα φακέλων. Κάντε δεξί κλικ στο όνομα της ομάδας που θέλετε να σβήσετε (από τη λίστα φακέλων) και κλικ στο «Κατάργηση». Την ίδια επιλογή σάς την παρέχει και το παράθυρο διαλόγου «Ομάδες συζήτησης».

Πώς Δημιουργούνται οι Oμάδες Συζήτησης;

Υπάρχουν διάφορες διαδικασίες για να δημιουργηθεί μία ομάδα συζήτησης, που εξαρτώνται από την κατηγορία στην οποία θα εμπίπτει. Στις σημαντικότερες ιεραρχίες, όπως είναι οι «comp», «misc», «news», «sci» κ.λπ, η δημιουργία μιας ομάδας γίνεται κατόπιν ψηφοφορίας. Η όλη διαδικασία, εν συντομία, έχει ως εξής: οι ομάδες news.announce.newsgroups και news.groups είναι υπεύθυνες για τη δημιουργία άλλων ομάδων συζήτησης. Το βάρος της όλης διαδικασίας πέφτει κυρίως στην πρώτη ομάδα, ο υπεύθυνος της οποίας καθορίζει μία συγκεκριμένη περίοδο ψηφοφορίας. Οι χρήστες ψηφίζουν μόνο μία φορά μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Για να δημιουργηθεί η νέα ομάδα επιβάλλεται να έχουν απαντήσει θετικά, τουλάχιστον, τα 2/3 όσων ψήφισαν και πρέπει, επίσης, οι θετικές απαντήσεις να ξεπερνούν κατά 100 ψήφους τις αρνητικές. Αν μετά την ψηφοφορία πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις, ο υπεύθυνος της ομάδας news.announce.newsgroups δημιουργεί τη νέα ομάδα συζήτησης.

Η πρόταση που κάνει κάποιος στην ομάδα news.announce. newsgroups για τη δημιουργία ομάδας συζήτησης ονομάζεται RFD (Request For Discussion, αίτηση για συζήτηση). Κατόπιν, ξεκινά μία συνομιλία γι' αυτό το θέμα στην ομάδα news.groups και ακολουθεί, τέλος, η ψηφοφορία.

Aνακεφαλαίωση

Αδιαμφισβήτητα, το Usenet είναι από τις πιο χρήσιμες αλλά και διαδεδομένες υπηρεσίες του Διαδικτύου. Έχει πολλά κοινά σημεία με το σύστημα του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το οποίο, να σημειώσουμε, θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε αρκετές φορές. Το Outlook Express καλύπτει και τις δύο υπηρεσίες, βρίσκεται εγκατεστημένο στα Windows '98 και η απλότητα στη χρήση του θα σας βοηθήσει να εξοικειωθείτε με τις ομάδες συζήτησης. Αργότερα, μπορείτε να δοκιμάσετε και άλλα προγράμματα, πιο εξειδικευμένα στην υπηρεσία του Usenet. Οι ρυθμίσεις σε αυτού του είδους τα προγράμματα είναι απλές και το μόνο που χρειάζεται να καθορίσετε είναι ο διακομιστής νέων, το όνομα του οποίου θα το πάρετε από την εταιρεία παροχής υπηρεσιών Internet στην οποία είστε συνδρομητής. Εναλλακτικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την υπηρεσία Usenet μέσα από τον Παγκόσμιο Ιστό (Web), αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα έχετε την ταχύτητα και την ευελιξία που παρέχει η απευθείας σύνδεση με ένα διακομιστή νέων.

Στην εικοσαετή διαδρομή του Usenet, ο αριθμός των ομάδων συζήτησης αυξήθηκε σταδιακά, για να καλύψει το διαρκώς αυξανόμενο ποσοστό συμμετοχής των χρηστών. Σήμερα αριθμεί χιλιάδες ομάδες συζήτησης και εκατομμύρια χρήστες. Είναι ένας παγκόσμιος πόλος έλξης και αποτελεί για τους συμμετέχοντες πηγή γνώσης, ψυχαγωγίας και ενημέρωσης. Δεν υπάρχει θέμα που να ξεφεύγει από το μικροσκόπιό του και σίγουρα θα βρείτε τις ομάδες συζήτησης που καλύπτουν τα ενδιαφέροντά σας. Θα συναντήσετε ανθρώπους διαφορετικής κουλτούρας, πρόθυμους να σας βοηθήσουν σε οποιαδήποτε απορία σας. Δεν θα λείψουν βέβαια από τις συνομιλίες οι «ενοχλητικοί», που με τα κακόβουλα μηνύματά τους αργά ή γρήγορα θα σας ενοχλήσουν. Η επιλογή της φιλονικίας δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα και το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να τους αγνοήσετε. Αυτά είναι όμως τα χαρακτηριστικά της ελεύθερης, και χωρίς έλεγχο ή λογοκρισία, κοινωνίας του Usenet. Οι άγραφοι κανόνες καλής συμπεριφοράς που ακολουθεί η πλειονότητα των χρηστών βοηθούν στη σωστή λειτουργία των ομάδων συζήτησης και διατηρούν αναλλοίωτο τον πραγματικό τους χαρακτήρα. Διαφορετικά, θα αποτελούσαν έναν τεράστιο σκουπιδότοπο άχρηστων άρθρων...

Β.Σάμιος
Κεντρική σελίδα